Het lijkt misschien dat kunstmatige intelligentie geen toegang zou hebben tot iets zo menselijks als schoonheidsidealen. Toch blijkt AI ook op dit gebied een doorbraak te kunnen forceren. De allereerste Miss AI-verkiezing is zojuist aangekondigd.
De invloed van kunstmatige intelligentie op weer een andere sector wordt werkelijkheid: de eerste schoonheidswedstrijd in de geschiedenis is aangekondigd waarin alleen ‘vrouwen’ die door AI-tools zijn gegenereerd, deelnemen.
Misschien weet niet iedereen wie Aitana Lopez is, een bekende influencer en ‘beroemdheid’. Maar in werkelijkheid bestaat ze niet. Ze is ontwikkeld door een influencer-bureau dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie. Aitana is een 25-jarig fitnessmodel uit Barcelona dat 100.000 euro per maand verdient.
Misschien krijgt Aitana binnenkort gezelschap van een andere digitale superster. De eerste editie van Miss AI is begonnen, een “schoonheidswedstrijd voor door AI gegenereerde bots”. Dit project is onderdeel van de World AI Creator Awards, een competitie voor mensen die creëren met behulp van AI-gestuurde makers.
Miss AI-verkiezing
Makers van over de hele wereld worden uitgenodigd om ‘personages’ in te zenden die met behulp van AI zijn gecreëerd en die als modellen worden gepresenteerd. Onder de juryleden bevinden zich Aitana Lopez, Sally-Ann Fawcett – historicus en organisator van schoonheidswedstrijden, Emily Pellegrili – internationale AI-influencer, en Andrew Bloch – ondernemer en PR-adviseur van Lord Sugar.
De ingezonden ‘deelnemers’ worden beoordeeld op drie aspecten: algemene uitstraling (met vergelijkbare criteria als bij echte schoonheidswedstrijden), het gebruik van AI-tools en hun invloed op sociale media. Bij het laatste aspect wordt gekeken naar factoren zoals het aantal volgers, de betrokkenheid van fans en het gebruik van socialmediaplatforms, vergelijkbaar met menselijke influencers.
Niet alleen wordt Miss AI gekozen uit de inzendingen, maar er zijn ook onderscheidingen en geldprijzen voor de makers zelf. De winnaars van de eerste drie plaatsen delen een prijs van 20.000 dollar (ongeveer 80.000 PLN) en krijgen daarnaast de kans om deel te nemen aan AI-mentorprogramma’s en toegang tot PR-diensten. De wedstrijd is georganiseerd in samenwerking met het platform Fanvue, dat wordt vergeleken met OnlyFans, omdat in beide gevallen makers – op basis van een abonnementsmodel – geld verdienen met hun werk.