Experts die dagelijks werken met nieuwe technologieën kwamen samen op de Masters&Robots 2024-conferentie om manieren te vinden om de angst voor kunstmatige intelligentie te verminderen en het een menselijker gezicht te geven. Ze concludeerden dat één factor doorslaggevend is: technologie moet gebaseerd zijn op vertrouwen, geloofwaardigheid en transparantie.
De specialisten namen deel aan het panel ‘Mensen en technologie in het tijdperk van digitale transformatie’. Ze richtten zich op de twee grootste dilemma’s bij de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie: het evenwicht tussen werknemers en nieuwe technologieën, en de ethische aspecten van automatisering. Ze stelden unaniem dat angst voor AI meestal voortkomt uit een gebrek aan kennis over hoe het werkt.
“Mensen zijn niet bang voor technologie omdat ze ertegen zijn, maar omdat ze het doel en de waarde ervan niet begrijpen. Meestal praten we over generatieve kunstmatige intelligentie, maar AI omvat veel verschillende oplossingen. In 90 procent van de gevallen wordt AI gelijkgesteld aan ChatGPT. Mensen stellen vragen aan het systeem, krijgen antwoorden, en dit roept vragen op over veiligheid en objectiviteit,” zei Artur Kurasiński, ondernemer en expert in technologische en sociale trends.
Deze onzekerheid, in combinatie met ‘technostress’ veroorzaakt door het hoge tempo van verandering, maakt dat werknemers huiverig zijn om AI-tools in hun dagelijkse werk te gebruiken.
“Bedrijven moeten een omgeving creëren waarin eerlijk over nieuwe technologieën gesproken kan worden. Mensen moeten aangemoedigd worden om te experimenteren, nieuwe ideeën te testen, de besten als voorbeeld te erkennen en hun prestaties te waarderen. Ze moeten worden uitgerust met de juiste technologieën en geholpen om hun enthousiasme door het hele bedrijf te verspreiden,” zegt Jovan Protić.
Hij benadrukte dat dit vooral van belang is in de media. “Journalisten die over AI-tools beschikken, kunnen tijd besparen doordat ze minder tijd kwijt zijn aan technische taken, zoals het maken van trefwoorden. Dit stelt hen in staat zich te richten op de essentie van journalistiek, zoals onderzoeksjournalistiek,” voegde hij toe.
Hij benadrukte echter dat het gebruik van kunstmatige intelligentie gebaseerd moet zijn op transparantie en vertrouwen. Supreet Singh Manchanda van Raiven Capital wees ook op dit aspect en waarschuwde voor de ‘hallucinaties’ van AI, oftewel foutieve informatie die door technologie gegenereerd kan worden.
Alexander Jenbar, bestuurslid van W-Mobile en directeur technologie en innovatie, benadrukte het belang van naleving van regels die het gebruik van AI reguleren. “Data is de brandstof. We moeten die op een veilige manier verwerken en beveiligen volgens specifieke wettelijke principes. Dit beperkt ons enigszins in de technologische race, maar is noodzakelijk om wantrouwen in technologie te overwinnen,” zei hij.
Het behouden van een gezond evenwicht tussen mens en kunstmatige intelligentie is een voorwaarde, waren de panelleden het eens.