Uit een onderzoek in opdracht van PwC blijkt dat ChatGPT voor maar liefst 85 procent van de gebruikers bijna een verboden vrucht is. Medewerkers gebruiken ChatGPT vaak onofficieel op de werkvloer. Dit geeft aan dat zij de waarde van deze tool inzien en deze zeer snel hebben omarmd, aangezien de lancering pas in november 2022 plaatsvond.
“Hoe organisaties hiermee omgaan, is echter een ander verhaal,” zegt Jakub Borowiec, partner en leider van het Analytics & AI-team bij PwC in Polen, in een interview tijdens het Impact’24-congres. Hij merkte op dat ondernemers in het verleden net zo terughoudend waren over het gebruik van de cloud.
“We gebruiken kunstmatige intelligentie dagelijks, bijvoorbeeld via virtuele assistenten op onze telefoons,” benadrukte hij. Hij voegde eraan toe dat AI vooral gericht is op het automatiseren van routinematige taken.
Jakub Borowiec prees daarnaast het Poolse bedrijfsleven voor zijn lef en innovatievermogen. “Zoals elke verandering vraagt ook deze om een zorgvuldige beoordeling van de impact die het zal hebben. Veel organisaties zoeken naar een onmiddellijk rendement op hun investeringen, maar dit vereist een langetermijnvisie,” zei hij.
Hij benadrukte ook dat we niet bang hoeven te zijn voor AI in de context van banenverlies. “AI kan in sommige sectoren tot reducties leiden, maar het creëert ook nieuwe banen. We moeten leren omgaan met deze technologie, want het is iets dat ons zou moeten ondersteunen,” concludeerde hij.