Elon Musk benadrukt graag dat hij niet simpelweg het hoofd is van een autobedrijf, maar van een bedrijf dat zich vooral richt op kunstmatige intelligentie en moderne technologieën. De laatste tijd heeft hij steeds meer moeite gedaan om Tesla te positioneren als een technologiebedrijf, en niet enkel als een autofabrikant.
Het AI-team van Tesla heeft onlangs de ontwikkelingsplannen voor de komende maanden onthuld. Hieruit blijkt dat het doel is om begin volgend jaar autonome rijtechnologie te introduceren op twee nieuwe markten.
Tesla-auto’s beschikken al langere tijd over automatische rijopties, maar deze zijn momenteel beperkt tot geselecteerde locaties in de VS en Canada. De meeste klanten kunnen er geen gebruik van maken vanwege het gebrek aan kaarten en onvoldoende algoritmetraining. Met andere woorden, de auto’s zouden technisch gezien zonder bestuurder kunnen rijden, maar missen de juiste software.
De FSD-software (Full Self-Driving) van Tesla werd eind 2020 gelanceerd, aanvankelijk alleen in de VS en in bètamodus, wat betekende dat de technologie nog fouten kon maken en werd aangeraden om het alleen op specifieke routes te gebruiken. Een half jaar later ging de software over naar een ‘bewaakte’ modus, wat volgens experts weinig verschil maakte, hoewel Tesla enkele waarschuwingen op het scherm verwijderde, zoals “houd altijd je handen aan het stuur” of de opmerking dat FSD “iets onverwachts kan doen”.
Het was niet alleen de technologie die de vooruitgang vertraagde
Het testen en investeren in technologie is één ding, maar Tesla moest ook goedkeuring krijgen van lokale toezichthouders. Het aanpassen van regelgeving is een traag proces, maar uiteindelijk slaagde het bedrijf erin om aan de vereisten te voldoen en de FSD-versie op de markt te brengen.
Tesla wilde meteen ook andere markten betreden, maar in eerste instantie konden de auto’s alleen in de VS en Canada autonoom rijden. Dit begint nu langzaam te veranderen, hoewel bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk momenteel alleen Ford’s autonome rijtechnologie is goedgekeurd. In de Europese Unie beschikken Ford en BMW al over de nodige vergunningen.
Elon Musk bezocht dit jaar onder andere Beijing, waar hij de introductie van FSD in China voorbereidt. Tesla zal daar FSD registreren, waardoor de voertuigen op veel plaatsen autonoom kunnen rijden. De bestuurder moet echter nog steeds op zijn stoel blijven zitten.
Musk gelooft dat veel mensen overwegen een Tesla te kopen als deze de mogelijkheid krijgt om autonoom te rijden. Op een conferentie eind juli kondigde hij aan: “We zullen goedkeuring aanvragen voor Tesla’s FSD onder toezicht in Europa, China en andere landen. Ik denk dat we die waarschijnlijk tegen het einde van het jaar ontvangen, wat uiteraard een positieve invloed zal hebben op de vraag in die regio’s.”
Het hangt echter allemaal af van de goedkeuring van de toezichthouders.
Eerst FSD, daarna robotaxi’s
Tesla wil vooral een technologiebedrijf worden. Een goed voorbeeld hiervan is hoe Google populaire software zoals het Android-systeem aanbiedt, maar ook eigen telefoons produceert in de Google Pixel-serie. Het is een technologiebedrijf dat vooral software levert, maar ook hardware produceert. Tesla zou in de toekomst iets soortgelijks kunnen doen en naast elektrische voertuigen vooral technologische en AI-oplossingen aanbieden voor apparaten van andere merken. Ook worden er plannen gemaakt voor de introductie van robots.
De aankondiging van FSD leidde tot een stijging van Tesla-aandelen met 10 procent. Ondanks deze stijging heeft het bedrijf sinds begin dit jaar een verlies van meer dan 7 procent op de beurs.
Musk kondigde op 8 augustus van dit jaar ook de komst van robotaxi’s aan, maar tot nu toe is er nog geen officiële presentatie geweest. De plannen blijven echter van kracht, en uiteindelijk zal Tesla een vloot van dergelijke voertuigen beschikbaar stellen. Bedrijven zouden op termijn ook de mogelijkheid krijgen om deze auto’s aan te schaffen voor hun eigen zakelijke doeleinden, zoals het beheren van een taxinetwerk zonder chauffeurs.
Voorlopig blijft dit echter nog een visie en iets voor de toekomst. Tot nu toe hebben Tesla-auto’s ongeveer 2,2 miljard kilometer afgelegd met de FSD-modus ingeschakeld, en de AI-software achter Autopilot wordt nog steeds verder verfijnd. Het bedrijf is voortdurend op zoek naar meer gegevens om zijn algoritmen te trainen. In maart van dit jaar gaf Musk de verkoopafdelingen de opdracht om waar mogelijk FSD te testen bij alle nieuwe klanten. Bovendien bood Tesla een gratis proefperiode van een maand aan, hoewel deze slechts beperkt succesvol was. Het aantal mensen dat zich inschreef voor het maandabonnement van $99 voor FSD in de Verenigde Staten bleef relatief klein. Tesla is echter vastbesloten door te gaan en heeft onder andere plannen voor prijsverlagingen aangekondigd.
Daarnaast omvat Tesla’s AI-ontwikkelingsplan ook de release van de “Eigenlijk Smart Summon”-functie, die eerder deze week werd uitgebracht. Hiermee kun je de auto “oproepen” om de bestuurder op bepaalde locaties op te halen. De FSD-modus is nu ook toegevoegd aan het Cybertruck-model.
Op dit moment zijn vooral langetermijnbeleggers tevreden met Tesla. Aandelen die vijf jaar geleden zijn gekocht, hebben bijvoorbeeld een winst van 1.460% opgeleverd. Degenen die in januari van dit jaar aandelen van Musk’s bedrijf kochten, staan voorlopig nog in de rode cijfers.