0

Zalando gaat kunstmatige intelligentie inzetten

Zalando, een online kleding- en schoenenwinkel die actief is in Europa, is van plan kunstmatige intelligentie te gebruiken om de omzet te verhogen. De zogenaamde Algorithmic Fashion Assistant, ontwikkeld door het bedrijf, selecteert stijlen voor klanten van de website.

Zalando gaat kunstmatige intelligentie inzetten

Technologie dringt steeds verder door in de voorheen analoge wereld van mode en de distributie ervan. Bijna alle grote spelers op deze markt werken aan innovaties op het gebied van kledingverkoop in zowel fysieke als online winkels.

Een van de trends is het gebruik van kunstmatige intelligentie, wat een persoonlijke benadering van de klant in een webwinkel mogelijk maakt. Speciale software kan de online activiteiten van de gebruiker analyseren, gegevens verwerken en op basis daarvan gepersonaliseerde productaanbevelingen doen.

Dankzij het gebruik van AI heeft Sephora, dat ook cosmetica online verkoopt, bijvoorbeeld de Sephora Virtual Artist-applicatie ontwikkeld. Gebruikers kunnen hun foto’s of video’s uploaden, waarna de applicatie specifieke cosmetica aanbeveelt en laat zien hoe deze eruit zullen zien op de huid van de klant.

Het algoritme leert stijlen kiezen

Zalando gaat kunstmatige intelligentie inzetten

Zalando richt zich ook op de integratie van kunstmatige intelligentie in het verkoopproces. Ontwikkelaars van het bedrijf hebben een algoritme ontwikkeld dat kledingstukken herkent en deze vervolgens combineert tot complete outfits. Het leerproces van het algoritme werd uitgevoerd door middel van zogenoemde datatests, waarbij meer dan 200.000 outfitsuggesties van stylisten werden ingebracht, geselecteerd op basis van de voorkeuren van klanten. Het doel was om het algoritme te leren hoe het complete outfits kan samenstellen.

“We hebben enquêtes gehouden waarin we stijlen van stylisten vergeleken met die van het algoritme. We wilden weten of ze zouden aansluiten bij de smaak en voorkeuren van onze klanten. Zelfs ons team was verrast door de resultaten,” zegt Marta Skassa, productmanager van het Algorithmic Fashion Companion (AFC)-project, geciteerd in het persbericht.

Uit onderzoek bleek dat 50 procent van de outfits, zowel door mensen als door het algoritme samengesteld, als stijlvol werd beschouwd. Opvallend was dat een groter aantal outfits dat als minder stijlvol werd beoordeeld (16,9%), door mensen was gemaakt, terwijl dit percentage bij het algoritme 13,9% was.

De Algorithmic Fashion Assistant stelt outfits samen op basis van items die klanten recentelijk hebben gekocht of aan hun verlanglijstje hebben toegevoegd. Het systeem beveelt vervolgens maximaal drie extra producten aan die passen bij het basisproduct.

Zalando introduceert het algoritme binnenkort

Na de eerste tests is het algoritme klaar om op de markt te worden geïntroduceerd. Het zal beschikbaar zijn in alle landen waar Zalando actief is.

Zalando gaat kunstmatige intelligentie inzetten

De onlinegigant hoopt dat de implementatie van de assistent de productverkoop in de winkel zal verhogen. “Uit analyses van eerdere outfitselectiediensten voor onze klanten bleek dat na het ontvangen van aanbevelingen het conversiepercentage steeg, evenals de gemiddelde winkelmandwaarde. Dankzij AFC kunnen we nu een onbeperkt aantal gratis suggesties aanbieden, gebaseerd op eerdere aankopen of interesses van de klant,” voegt Marta Skassa toe.

In 2017 behaalde Zalando een omzet van 4,49 miljard euro, met een nettowinst van 101,6 miljoen euro.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *