0

AI in de productbeschrijving ontmoedigt klanten

Onderzoekers nodigden deelnemers uit verschillende leeftijdsgroepen uit om deel te nemen aan een experiment waarbij hen dezelfde producten werden getoond, maar met één verschil: de ene versie werd omschreven als “geavanceerde technologie,” terwijl de andere werd beschreven als gebruikmakend van kunstmatige intelligentie.

AI in de productbeschrijving ontmoedigt klanten

Uit het experiment bleek dat het toevoegen van het label ‘AI’ aan producten kopers kan ontmoedigen. Een onderzoek, gepubliceerd in juni in de Journal of Hospitality Marketing & Management, toonde aan dat het beschrijven van een product als zijnde gebaseerd op kunstmatige intelligentie de bereidheid van klanten om te kopen, vermindert, meldt CNN.

“Praat Niet Over AI, Je Verliest Klanten”

“We hebben gekeken naar stofzuigers, televisies, consumentendiensten en gezondheidsdiensten,” vertelde Dogan Gursoy, een van de auteurs van het onderzoek, aan CNN. “In alle gevallen was de intentie om een product of dienst aan te schaffen of te gebruiken aanzienlijk lager als we kunstmatige intelligentie in de productbeschrijving vermeldden.”

Ondanks de snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in de afgelopen maanden, benadrukt het onderzoek de terughoudendheid van consumenten om AI in hun dagelijks leven te integreren.

AI in de productbeschrijving ontmoedigt klanten

Kunstmatige Intelligentie: Producten Met Laag en Hoog Risico

Het onderzoek richtte zich ook op hoe deelnemers AI-gebaseerde producten met een laag risico, zoals huishoudelijke apparaten, en producten met een hoog risico, zoals autonome auto’s, AI-gestuurde investeringsdiensten en medische diagnostische diensten, ervoeren.

Hoewel de afwijzingspercentages hoger waren voor producten met een hoog risico, kozen in beide productcategorieën meer deelnemers ervoor om de producten niet te kopen.

“Een van de redenen waarom mensen terughoudend zijn in het gebruik van AI-apparaten en -technologieën is de angst voor het onbekende,” zegt Dogan Gursoy. “Vóór ChatGPT wisten niet veel mensen iets van AI, maar AI bestaat al jaren op de achtergrond, en het is niets nieuws.”

Hoe Kunnen We De Zorgen Over AI Wegnemen?

De manier waarop kunstmatige intelligentie in de popcultuur wordt afgebeeld, draagt ook niet bij aan het vergroten van het vertrouwen in de technologie. Gursoy voegde eraan toe dat Hollywood-sciencefictionfilms, waarin robots vaak als schurken worden neergezet, een grotere invloed hebben gehad op de publieke perceptie van kunstmatige intelligentie dan je zou denken.

“Lang voordat mensen zelfs maar van kunstmatige intelligentie hadden gehoord, vormden deze films de perceptie van wat AI-gestuurde robots met de mensheid zouden kunnen doen,” zei hij.

AI in de productbeschrijving ontmoedigt klanten

Een ander aspect dat de houding van klanten beïnvloedt, is het waargenomen risico bij het omgaan met persoonlijke gegevens van gebruikers.

“Mensen zijn bang voor hun privacy. Ze weten niet wat er op de achtergrond gebeurt, welke algoritmen worden uitgevoerd, en dit roept enige zorgen op,” aldus Gursoy.

Gursoy waarschuwt dat dit gebrek aan transparantie een negatieve invloed kan hebben op de perceptie van merken die klanten mogelijk al vertrouwen. Om deze reden adviseert hij bedrijven om ‘AI’ niet als een modewoord te gebruiken zonder de mogelijkheden ervan in detail uit te leggen.

Hoe kunnen we de zorgen van consumenten wegnemen? In plaats van simpelweg ‘AI-aangedreven’ of ‘AI-geleid’ te vermelden, is het beter om mensen uit te leggen hoe deze technologie hen kan helpen, zegt Gursoy.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *