0

Kunstmatige intelligentie ondersteunt bij het incasseren van schulden

Betalingsachterstanden en onbetaalde vorderingen hebben inmiddels een bedrag van 84 miljard PLN bereikt. Voor kleine bedrijven wordt de situatie echter steeds dramatischer. Er is hoop dat kunstmatige intelligentie het incassoproces kan ondersteunen door gesprekken te voeren met schuldeisers.

Kunstmatige intelligentie ondersteunt bij het incasseren van schulden

70 procent van de kleine ondernemers betaalt zijn facturen niet

Momenteel kampt ruim 70 procent van de kleine bedrijven met onbetaalde facturen, zo meldt de website praktyki.com. In totaal ondervindt 26% van de respondenten (zowel kleine als grotere bedrijven) problemen met onbetaalde facturen. In 2023 bedroeg de waarde van vorderingen uit factoring 84 miljard PLN, een stijging van 20% ten opzichte van vorig jaar. “Het aantal verkochte facturen is op jaarbasis met 10% toegenomen, volgens gegevens van de NFG en het Centraal Bureau voor de Statistiek,” aldus het rapport.

Het aantal bedrijven met financiële problemen neemt toe, wat het probleem niet kleiner maakt. Van januari tot juni 2023 hebben maar liefst 2.528 bedrijven zich failliet verklaard, wat vergelijkbaar is met het vorige jaar, toen 2.752 bedrijven failliet gingen. Alleen al in augustus van dit jaar zijn er 234 aanvragen tot faillissementsprocedures ingediend en zijn 24 bedrijven failliet gegaan.

Kan kunstmatige intelligentie schulden terugvorderen?

Bedrijven proberen deze uitdagingen op twee manieren aan te pakken: door gebruik te maken van financiële instrumenten zoals incasso en factoring, en door innovatieve technologieën in te zetten, zoals AI en conversatiebots.

Kunstmatige intelligentie ondersteunt bij het incasseren van schulden

Intelligente stemassistenten automatiseren routinetaken, waaronder processen op de boekhoud- of financiële afdeling. Ze kunnen bijvoorbeeld de communicatie met klanten of crediteuren net zo goed afhandelen als menselijke medewerkers. “Belangrijk is dat deze tools, dankzij het gebruik van SaaS-oplossingen, snel en relatief goedkoop kunnen worden geïmplementeerd,” aldus het rapport.

— Leroy Merlin zocht een eenvoudige oplossing en creëerde daarom een relatief simpele voicebot genaamd Patrycja. Deze belt geselecteerde aannemers om hen aan achterstallige betalingen te herinneren. De voicebot geeft niet alleen eenvoudige informatie, maar zorgt er ook voor dat de communicatie duidelijk is. Als de ontvanger vragen heeft, kan deze ze stellen en Patrycja zal dit begrijpen, noteren en de gesprekspartner informeren over de volgende stappen,” zegt Bartosz Malinowski, hoofd van de voicebot-afdeling bij Apifonica.

Als de voicebot geen contact krijgt, stuurt Patrycja een sms met informatie over de achterstallige betaling. Zelfs degenen die de telefoon niet opnemen, worden dus op de hoogte gebracht. Het uitvoeren van deze taken zou werknemers van Leroy Merlin enkele uren per dag kosten, terwijl de intelligente voicebot van Apifonica dit binnen enkele minuten doet.

Bovendien is de AI-gespreksbot getraind om natuurlijke gesprekken te begrijpen, wat zorgt voor een positieve ervaring voor de gesprekspartners.

Kunstmatige intelligentie ondersteunt bij het incasseren van schulden

— Ik kan absoluut bevestigen dat we tevreden zijn met de resultaten van de Apifonica voicebot. Ten eerste verlicht het de werkdruk van onze medewerkers die eerder verantwoordelijk waren voor deze taken. Ten tweede krijgen we positieve feedback van onze klanten over hun ervaringen met de AI-stemassistent, zegt Anna Uklańska, senior manager processen en automatisering bij Leroy Merlin.

“Voicebots hoeven geen hoge implementatie- of onderhoudskosten met zich mee te brengen, noch lange implementatietijden. Dit is een van de redenen waarom ze steeds populairder worden,” vermeldt het rapport.

— De kosten voor het onderhouden van onze voicebot, per duizend verwerkte oproepen per maand, variëren van 0,2 PLN tot 0,6 PLN per oproep, afhankelijk van de complexiteit van de gebruikte oplossing en het geselecteerde pakket, zegt Bartosz Malinowski. — Bovendien kan het lanceren van onze conversationele AI-bot binnen een paar werkdagen gebeuren, voegt hij eraan toe.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *