0

Personalisatie en AI: de sleutel tot werktevredenheid

Uit een nieuw onderzoek, uitgevoerd door Edelman Data & Intelligence in opdracht van HP, blijkt dat het opbouwen van een gezonde werkrelatie nog steeds een uitdaging is voor veel werknemers en werkgevers wereldwijd. Kunstmatige intelligentie kan een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van de arbeidstevredenheid. AI-gebruikers zijn 11 procent gelukkiger dan hun collega’s die deze technologie niet gebruiken.

Personalisatie en AI: de sleutel tot werktevredenheid

Hoe de werkomgeving verbeteren?

Uit het laatste HP-rapport blijkt dat slechts 28 procent van de kenniswerkers wereldwijd een gezonde werkrelatie heeft. Dit vertegenwoordigt een groei van slechts 1 procent ten opzichte van vorig jaar. Het toenemende gebruik van AI, dat in 2024 is gestegen tot 66 procent, kan echter de sleutel zijn om deze situatie te verbeteren.

Enrique Lores, president en CEO van HP, benadrukt dat de toekomst van werk afhangt van het gebruik van kunstmatige intelligentie, die gepersonaliseerde werkervaringen kan creëren en de bedrijfsontwikkeling kan versnellen.

Personalisatie van werk – wat houdt dat in?

Personalisatie van werk betekent het aanpassen van de werkomstandigheden aan de individuele behoeften en voorkeuren van werknemers. Volgens deskundigen verwacht minstens twee derde van de werknemers flexibiliteit op het werk, zowel qua locatie als qua werktijden. Maar liefst 87 procent van de respondenten is bereid een deel van hun salaris op te geven om dit te bereiken.

Uit het rapport blijkt ook dat steeds meer mensen de voorkeur geven aan een hybride werkmodel. Dit model maakt het makkelijker om werk en privéleven te combineren en de werkomstandigheden – zowel fysiek als virtueel – aan te passen aan persoonlijke behoeften. Voor velen betekent dit ook flexibele werktijden. Dit is vooral belangrijk voor vertegenwoordigers van Generatie Z, die bereid zijn tot 19 procent van hun salaris op te offeren voor meer werkcomfort.

Personalisatie en AI: de sleutel tot werktevredenheid

Een ander belangrijk aspect van personalisatie is het aanpassen van loopbaantrajecten en trainingsprogramma’s aan de persoonlijke doelen en behoeften van werknemers. Organisaties worden geacht de persoonlijke en professionele ontwikkeling van hun medewerkers te ondersteunen.

Meer tevredenheid, hogere productiviteit

Een van de belangrijkste hulpmiddelen voor werkpersonalisatie is kunstmatige intelligentie. Uit het rapport blijkt dat werknemers die AI gebruiken een betere balans tussen werk en privéleven ervaren en meer werktevredenheid hebben. Ze zijn ook productiever. Het begrijpen en effectief benutten van AI-tools kan cruciaal zijn voor de loopbaanontwikkeling.

Moderne technologieën maken het ook mogelijk om samenwerking en communicatie te personaliseren. Werknemers verwachten dat leiders en teams hun managementstijl aanpassen aan hun voorkeuren, wat kan betekenen dat taken flexibeler worden toegewezen en dat er vaker feedback wordt gegeven.

Uitdagingen voor leiders

Slechts 44 procent van de leiders heeft vertrouwen in hun zachte vaardigheden, zoals empathie en emotionele intelligentie. Volgens de HP Work Relationship Index 2024 begrijpt 90 procent van de leiders weliswaar het belang van empathie op de werkvloer, maar slechts 28 procent van de werknemers ervaart deze houding regelmatig bij hun superieuren. Dit heeft directe invloed op het opbouwen van vertrouwen en het ondersteunen van professionele ontwikkeling, wat het risico op personeelsverloop vermindert.

Personalisatie en AI: de sleutel tot werktevredenheid

Werkpersonalisatie: een must voor jongere generaties
Personalisatie van werk is een echte behoefte, vooral voor jongere werknemers. Maar liefst 69 procent van hen zegt dat een flexibelere aanpak hun relatie met werk zou verbeteren, en 68 procent denkt dat dit hun loyaliteit aan het bedrijf zou vergroten. Dit heeft uiteindelijk een positieve invloed op de algehele efficiëntie van de organisatie.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *