Wanneer we door het aanbod van laptops in winkels willen bladeren, kunnen we eenvoudigweg het trefwoord “laptops” invoeren in de zoekmachine van Google. Binnen enkele seconden verschijnen er duizenden winkels, ranglijsten en aanbevelingen voor draagbare computers. Dit is waar de recent door OpenAI geïntroduceerde ChatGPT-zoekfunctie van pas zou moeten komen. Hoewel men een revolutie verwacht, zijn de resultaten in de praktijk vooralsnog teleurstellend.
Een eenvoudige zoekopdracht van drie woorden werkt uitstekend in Google. Complexere, meer gepersonaliseerde zoekopdrachten – daar zou ChatGPT een voorsprong moeten hebben.
De AI van OpenAI gaf drie modellen die aan mijn eisen voldeden, samen met links naar drie verschillende winkels. Het leek beter dan Google, maar dat was schijn.
ChatGPT heeft nog veel werk te doen
Van de door ChatGPT voorgestelde laptops waren er twee niet langer beschikbaar, en één was zelfs volledig uit het aanbod gehaald. De derde laptop, te koop bij MediaExpert, kostte PLN 2.899, aanzienlijk minder dan mijn budget van “tot 5.000 PLN” en daarmee met duidelijk lagere specificaties. Wanneer ik een gaminglaptop zoek binnen een budget van 5.000 PLN, zoek ik geen model van 3.000 PLN. Voor mij waren de aanbevelingen van ChatGPT dus niet erg bruikbaar.
Bij Google krijgen we echter ranglijsten met laptops van verschillende merken, en het kost meer tijd om zelf het juiste model te selecteren. MediaExpert stelde een iets goedkopere laptop voor met een grafische kaart van het RTX 4050-model voor PLN 4.499, terwijl benchmark.pl een Lenovo-model aanbeveelde, eveneens met een RTX 4050-kaart en een iets lagere prijs. Alle modellen waren beschikbaar en boden moderne specificaties.
Zoekkwaliteit is belangrijk
Alleen het toevoegen van een zoekfunctie is niet voldoende om gebruikers van Google weg te trekken. Google blijft voorlopig nog de beste resultaten leveren. De OpenAI-zoekmachine is nog maar enkele dagen in gebruik, terwijl Google al jarenlang zijn algoritmes verfijnt, dus de vergelijking is nog niet eerlijk. Toch laat de richting die OpenAI onder leiding van Sam Altman volgt zien dat het bedrijf ook vastbesloten is om een rol te spelen in het ophalen van informatie.
Google voegt AI van Gemini toe aan zijn zoekmachine, maar dat is nog niet beschikbaar in de Europese Unie. ChatGPT werkt daarentegen wel en stelt gebruikers in staat om nu al online te zoeken. Hoewel GPT nog niet dezelfde kwaliteit resultaten biedt als Google, is het wel nuttiger geworden, wat ervoor zou kunnen zorgen dat meer gebruikers het gaan gebruiken en een dagelijkse gewoonte ontwikkelen.
Voorlopig heeft Google nog altijd ruim 90 procent van het marktaandeel in de zoekmachinemarkt. Deze dominantie krimpt echter langzaam doordat Google stukje bij beetje marktaandeel verliest aan andere zoekmachines, waaronder AI-oplossingen zoals Perplexity en nu ook ChatGPT.