Een professor van de Texas A&M University heeft meer dan de helft van de papers van zijn studenten afgekeurd nadat ChatGPT ten onrechte beweerde dat deze door de AI-tool waren geschreven. Volgens The Rolling Stone heeft dit geleid tot het opschorten van de diploma-uitreiking voor een groot deel van de afgestudeerden.
In een e-mail aan zijn studenten legde Dr. Jared Mumm uit dat hij hun papers had gekopieerd en in ChatGPT had geplakt om te controleren of de inhoud door de AI-software was gegenereerd. “Ik zal jullie antwoorden in ChatGPT plakken, en de tool zal aangeven of het programma de inhoud heeft gemaakt,” schreef Mumm, die lesgeeft in onder andere agrarische wetenschappen. “Als een opdracht door ChatGPT werd herkend, kreeg je een onvoldoende,” voegde hij eraan toe.
Als gevolg hiervan besloot de universiteit de uitgifte van diploma’s voor de meeste studenten op te schorten. Mumm gaf de studenten wel de kans om hun opdrachten opnieuw in te leveren om een onvoldoende te vermijden. Het probleem is echter dat ChatGPT niet is ontworpen om AI-gegenereerde inhoud te herkennen, zelfs niet wanneer het door zichzelf is gemaakt. Er bestaan wel alternatieve programma’s, zoals Winston AI en Content at Scale, die dergelijke detectie kunnen uitvoeren.
De e-mail van Mumm werd oorspronkelijk gedeeld op Reddit door een gebruiker met de naam DearKick. In een vervolgpost meldde DearKick dat verschillende studenten hun Google-documenten met tijdstempels naar de professor hadden gestuurd om te bewijzen dat ze ChatGPT niet hadden gebruikt. Toch negeerde Mumm deze berichten en schreef hij in de beoordelingsnotities: “Ik beoordeel AI-onzin niet.” Volgens DearKick bood Mumm wel zijn excuses aan een van de studenten aan, nadat deze was vrijgesproken van wangedrag. Twee andere studenten hadden eerder toegegeven ChatGPT te hebben gebruikt, wat volgens de Reddit-gebruiker “de situatie bemoeilijkte voor degenen die dat niet deden.”
In een verklaring aan PC Magazine bevestigde Texas A&M University dat het incident wordt onderzocht. De universiteit benadrukte echter dat “geen enkele student als gevolg van deze kwestie is gezakt of is uitgesloten van afstuderen.”
“De docent werkt samen met de studenten om te onderzoeken of en in hoeverre kunstmatige intelligentie is gebruikt bij het schrijven van hun opdrachten,” aldus het rapport. De diploma’s van individuele studenten worden echter pas vrijgegeven na afronding van het onderzoek.
Het gebruik van AI-technologie in het onderwijs blijft een controversieel onderwerp. Terwijl sommige onderwijsinstellingen in Texas ChatGPT hebben verboden, proberen anderen de AI-tool juist te integreren in hun curricula.