362 psychologiestudenten van een universiteit in de Italiaanse stad Ferrara moeten een herexamen afleggen. De resultaten werden geannuleerd nadat professoren ontdekten dat veel deelnemers kunstmatige intelligentie hadden gebruikt om de vragen te beantwoorden. De opvallend hoge gemiddelde score wekte argwaan.
Veel wetenschappers en onderwijsdeskundigen waarschuwen voor het toenemende gebruik van AI-gebaseerde hulpmiddelen. De impact ervan op het hoger onderwijs en de betrouwbaarheid van examenuitslagen wordt steeds zichtbaarder. Een recent geval aan een Italiaanse universiteit illustreert dit probleem.
In Ferrara moeten meer dan 360 studenten een herexamen afleggen nadat hun eerdere resultaten ongeldig werden verklaard. De reden? Een onverwacht hoog gemiddelde cijfer van 28 op 30 punten. Professoren ontdekten dat veel studenten kunstmatige intelligentie hadden gebruikt bij het beantwoorden van de testvragen.
Ook de antwoordformulieren van studenten psychobiologie en psychologie, die deelnamen aan het examen voor sportwetenschappen, wekten argwaan bij de docenten. Het examen werd online afgenomen en alle kandidaten maakten gebruik van hun eigen laptops en tablets, aldus de website ‘Nauka w Polsce’.
Universitair examen ongeldig verklaard vanwege AI-gebruik
Docenten die verdachte patronen opmerken in de antwoorden, ontdekten dat een chatbot was gebruikt om de antwoorden te genereren. De universiteitsautoriteiten voerden vervolgens een interne audit uit en besloten het examen voor alle 362 deelnemers ongeldig te verklaren.
Volgens ‘Nauka w Polsce’ ontvingen de studenten een e-mail van de universiteit met een uitleg over de beslissing. Hierin werd gemeld dat een groot aantal kandidaten ‘externe hulpmiddelen zoals ChatGPT en andere applicaties had gebruikt om vragen te beantwoorden’. De universiteit gaf toe dat het onmogelijk was om individuele overtreders te identificeren. Daarom werd besloten om collectieve verantwoordelijkheid te hanteren en het volledige examen te annuleren.