0

Kunstmatige intelligentie vervaagt de grenzen op het gebied van daten.

Virtuele partners in de digitale wereld lijken steeds meer op echte mensen. Het verschil is dat ze gebaseerd zijn op algoritmen van kunstmatige intelligentie en zich altijd gedragen zoals wij dat willen. “Ben je naar een wedstrijd aan het kijken?” – zal het botmeisje vragen. En als je haar sms’t dat je het druk hebt, krijg je als antwoord: “Tuurlijk. Veel plezier, mijn liefste!”

Kunstmatige intelligentie vervaagt de grenzen op het gebied van daten.

Kunstmatige intelligentie doordringt vrijwel elke hoek van het internet, en de wereld van digitale dating is daar niet van verstoken. De mogelijkheden van AI in dit segment zijn groot. We kunnen praten en relaties opbouwen met bots, maar we kunnen algoritmen ook vragen om de rol te spelen van een matchmaker die ons zal helpen de ‘perfecte wederhelft’ te vinden.

Er ontstaan veel AI-startups die gespecialiseerd zijn in daten, en de grootste merken introduceren nieuwe en geavanceerde algoritmen om beter te kunnen concurreren en zich aan te passen aan de markt. Zo hebben we tools als Rizz, Teaser AI en Blush, maar ook Tinder en Hinge, die AI in hun toepassingen integreren. Virtuele verkering is nog nooit zo… echt geweest.

Matchen op basis van persoonlijkheid

Laten we beginnen met matchen, dat wil zeggen: ons matchen met partners. Toepassingen gebruiken verschillende methoden. Er zijn er die een reeks vragen weergeven en vervolgens profielen presenteren van potentiële, gematchte kandidaten. De vragen zullen uiteenlopend zijn, van “Wat is je lievelingseten?”, via “Blond of brunette?”, tot “Hoe ziet jouw typische zaterdag eruit?”.

Anderen kiezen voor een meer, laten we het een wiskundige benadering noemen. Eerst voeren we een persoonlijkheidstest uit en geven we details over ons fysieke uiterlijk om suggesties te ontvangen van mensen met vergelijkbare kenmerken en proporties.

Met dating-apps kun je perfecte partners vinden, maar het is gemakkelijk om mensen te vinden die hun virtuele persoonlijkheid aanzienlijk ‘verbeteren’ (bijvoorbeeld beweren dat ze minder wegen dan in werkelijkheid), of gewoon gewone fraudeurs zijn (bijvoorbeeld een ander geslacht vermelden of er 10 jaar van af trekken). Desondanks heeft Pew Research een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat ongeveer de helft van alle volwassenen onder de 30 jaar minstens één keer per jaar een datingsite of applicatie gebruikt. Tegelijkertijd beschrijft bijna de helft van de respondenten om de zojuist genoemde redenen hun ervaringen als negatief.

Kunstmatige intelligentie vervaagt de grenzen op het gebied van daten.

Praat ik met een bot?

Een ander onderzoek, uitgevoerd in maart van dit jaar door beveiligingsbedrijf Kaspersky, bleek dat 75 procent van de gebruikers van datingapps het niet erg vindt om ChatGPT te gebruiken voor een meer op maat gemaakt gesprek. Kunstmatige intelligentie maakt het zeker gemakkelijker om contact te leggen en relaties op te bouwen.

Weet je niet hoe je een gesprek moet beginnen op een dating-app? AI zal helpen en om te beginnen een paar vragen of zinnen voorstellen. Heb je moeite om de andere partij geïnteresseerd te houden? Nogmaals, AI zal passend interessant nieuws voorbereiden. Een van de applicaties, YourMove.AI, beweert zelfs dat het schrijven van berichten enigszins tijdverspilling is. Haar slogan is: “Besteed minder tijd aan schrijven en meer tijd aan daten.”

De makers van datingapps als YourMove.AI en Rizz.app hebben goede bedoelingen. Ze beweren dat ze mensen helpen moeilijkheden in verband met sociale situaties te overwinnen. Er zijn echter maar weinig mensen die nadenken over wat er “later” gebeurt – wanneer we een bepaalde persoon ontmoeten en AI ons niet in het gesprek kan vervangen.

Terwijl YourMove.AI gesprekken gemakkelijker wil maken, omschrijft Rizz.app zichzelf als een AI-datingassistent. De applicatie vraagt je om screenshots in te voegen van een gesprek dat plaatsvindt, bijvoorbeeld op Messenger of WhatsApp, en geeft je na een tijdje creatieve antwoorden en suggesties voor kant-en-klare commentaren. Het heeft duizenden beoordelingen en veel positieve recensies in de App Store.

Is dit hoe jouw wederhelft eruit ziet?

Andere applicaties, zoals Aimm.online, gebruiken AI om mensen beter te matchen met ideale kandidaten. Ze bereiken enorme databases die een mens niet zou kunnen analyseren, en identificeren vervolgens mensen die het beste aansluiten bij onze voorkeuren en kenmerken.

Ze werken ook op een behoorlijk interessante manier. Ze laten ons eerst veel foto’s zien van mensen die zijn gegenereerd door AI of van aandelenwebsites om meer te weten te komen over onze voorkeuren. Het zijn diverse foto’s, van onroerend goed tot dieren, maar ook van mensen. Zodra de applicatie leert wat we leuk vinden, zal deze geleidelijk specifieke mensen voorstellen om contact op te nemen.

Aimm stelt dat we, door een virtuele assistent te gebruiken om de persoonlijkheid grondig te beoordelen voordat we contact opnemen, daadwerkelijk mensen kunnen vinden met wie we sterke relaties kunnen opbouwen, inclusief romantische relaties.

En als we nog niet klaar zijn om elkaar te ontmoeten, kunnen we de relaties beperken tot online verbindingen met bots. Blush en RomanticAI zijn twee start-ups die virtuele partners aanbieden en hun diensten adverteren als ‘plekken om vaardigheden op het gebied van het opbouwen van relaties te oefenen’.

Gebruikers kunnen leren hoe ze contacten kunnen leggen, hoe ze vriendschappelijke en romantische relaties kunnen opbouwen, of wat een meisje tegen een man moet zeggen die “als een broer” voor haar is als hij om iets anders geeft.

Kunstmatige intelligentie vervaagt de grenzen op het gebied van daten.

Waar leidt dit allemaal toe?

Het is moeilijk in te schatten of een dergelijke AI-training ons betere gesprekspartners zal maken, maar het is zeker een soort evolutie van datingwebsites.

Blush meldt dat de applicatie vooral gebruikt wordt door twintigers die nog niet veel ervaring hebben met het opbouwen van romantische relaties. De applicatie creëert, met behulp van AI en een chatbot, verschillende datingscenario’s en helpt – volgens de makers – het zelfvertrouwen te vergroten door het gevoel op te bouwen dat we klaar zijn om met echte mensen te daten.

De Blush-applicatie, maar ook RomanticAI, wordt al door miljoenen gebruikers gebruikt.

Technologie raakt steeds meer verweven met ons dagelijks leven en de vraag rijst naar de grens tussen wat echt en wat virtueel is. Of ook: acceptabel.

We kunnen datingvaardigheden trainen met bots, chatten met virtuele partners en AI gebruiken om de perfecte wederhelft te vinden. Maar creëren we daadwerkelijk meer authentieke relaties? Het is de moeite waard eraan te denken dat niets menselijke emoties en onvoorspelbaarheid kan vervangen. De echte magie van daten ontstaat ook op de onverwachte momenten die de technologie nooit zal kunnen simuleren – en die ze ons effectief probeert te ontnemen.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *