0

Voor hetzelfde betaal je meer dan anderen. AI personaliseert prijzen.

Als je de prijzen van de afgelopen jaren in ogenschouw neemt, is het moeilijk om niet boos te worden als je ziet hoeveel meer vrijwel alles kost. Nu blijkt dat mensen die precies dezelfde aankopen doen als wij, niet noodzakelijkerwijs dezelfde prijzen betalen.

Voor hetzelfde betaal je meer dan anderen. AI personaliseert prijzen.

Een journalist van CNN ontdekte dit een paar weken geleden. Haar vriendin schreef dat Starbucks een ‘koop er een, krijg er een gratis’-promotie aanbood. Toen ze zich echter aanmeldde bij de mobiele applicatie, kon ze een dergelijk aanbod niet vinden. Ze begon zich af te vragen waarom de een zulke aanbiedingen op dezelfde dag ontving en de ander niet.

Starbucks gebruikte kunstmatige intelligentie om vast te stellen dat haar vriend, als hij promotie kreeg, een aankoop zou doen die hij anders niet zou hebben gedaan. Op haar beurt heeft zij als vaste klant geen korting nodig – het bedrijf gaat ervan uit dat ze toch nog een bestelling plaatst. “Het systeem sloeg in mijn geval de spijker op de kop. Alleen al het openen van de app om te zien of ik een promotie had, bracht me ertoe om te bestellen, en ik betaalde de volledige prijs”, gaf de journalist toe.

Voor hetzelfde betaal je meer dan anderen. AI personaliseert prijzen.

Prijzen worden bepaald door kunstmatige intelligentie

AI analyseert eerdere aankoopgeschiedenissen en klantgedrag door enorme datasets uit de Starbucks-applicatie te verwerken. Starbucks wilde niet precies onthullen welke technologie het gebruikt, maar we weten dat het een goede personalisatie op grote schaal is. Een woordvoerder van Starbucks gaf toe dat “AI individuele aanbiedingen naar klanten stuurt.”

Bedrijven gebruiken steeds vaker klantgegevens, vaak uit loyaliteitsprogramma’s, in combinatie met AI-modellen om unieke prijzen voor goederen en diensten vast te stellen. Ze zijn gebaseerd op de zogenaamde individuele betalingsbereidheid.

Natuurlijk wordt klantsegmentatie naar degenen die steeds minder uitgeven nog steeds gebruikt, en dat gebeurt al jaren. Maar nu, in het tijdperk van AI, tilt personalisatie de zaken naar een hoger niveau. In die mate dat de een op dezelfde dag misschien meer voor de bestelling betaalt dan de ander, omdat het systeem ervan uitgaat dat hij de aankoop toch doet en er dus geen korting hoeft te worden aangeboden.

Voor hetzelfde betaal je meer dan anderen. AI personaliseert prijzen.

Producten zonder prijzen

Matt Pavich, senior directeur strategie en innovatie bij Revionics, een AI-bedrijf dat gespecialiseerd is in het helpen van retailers bij het vaststellen van prijzen, zei dat het doel van AI niet is om winkels precies te vertellen hoeveel ze individuele klanten in rekening moeten brengen. In plaats daarvan is de specialiteit van deze systemen om bedrijven te voorzien van “alle analytische en voorspellende scenario’s”, zodat ze hun eigen prijzen kunnen bepalen. Met andere woorden: de winkel mag het product alleen aan het aanbod toevoegen en er geen vooraf bepaalde prijs voor stellen. AI zal onafhankelijk beslissen voor hoeveel een bepaald product wordt verkocht – en aan wie.

Op deze manier ontstaat er een situatie waarin dezelfde producten tegen verschillende prijzen aan verschillende consumenten in winkels worden aangeboden. De vraag blijft hoe lang klanten die volgens AI “geen korting nodig hebben” klant blijven van bepaalde merken, aangezien anderen minder betalen voor dezelfde producten of diensten.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *