Een groot deel van deze technologie wordt ingezet voor het beheer van bedrijfswagenparken. Volgens een vertegenwoordiger van een belangrijke speler in deze sector zal de industrie in de nabije toekomst aanzienlijk veranderen. Technologie zal hierbij een steeds grotere rol spelen.
“Geavanceerde systemen voor wagenparkbeheer”
Volledig geautomatiseerde rapportagesystemen, integratie van betalingsdiensten en compliancetools worden steeds populairder. Daarnaast wijst 32 procent van de specialisten op de groeiende rol van kunstmatige intelligentie en machine learning als sleutel tot de toekomst van wagenparkbeheer, aldus Bernard Hylla, Fleet Sales Business Development Director bij de Cichy-Zasada Group.
Bedrijven willen en kunnen het gebruik van voertuigen steeds beter monitoren. Dankzij IoT-apparaten (Internet of Things), zoals voertuigsensoren, kunnen wagenparkbeheerders gedetailleerde gegevens verzamelen over de staat van voertuigen, brandstofverbruik, rijstijl en bandenspanning. Dit stelt hen in staat om sneller te reageren op potentiële problemen. Bovendien maakt voorspellend onderhoud het mogelijk om storingen te voorkomen, waardoor het risico op dure reparaties en uitval van het wagenpark aanzienlijk wordt verkleind, zegt Hylla.
“In 2025 zal deze technologie verder worden ontwikkeld en geïntegreerd met autonome voertuigsystemen. De combinatie van IoT met AI en Big Data zal zorgen voor nog nauwkeurigere data-analyse en automatisering van processen, zoals routeplanning en onderhoudsbeheer. Dit zal leiden tot lagere kosten en een hogere efficiëntie van wagenparken,” voegt hij toe.
“De impact van AI op de vlootmarkt”
De toenemende interesse in AI, met name voor route-optimalisatie en het voorspellen van verkeersrisico’s, wordt een van de belangrijkste trends in de wagenparksector. “Ik verwacht dat AI-gebaseerde technologieën in 2025 nog gangbaarder zullen zijn, vooral op het gebied van monitoring en automatisering van bestuurdersgedrag,” zegt Hylla.
“Deze ontwikkelingen sluiten ook aan bij de doelstellingen van het EU-mobiliteitspakket, dat niet alleen de verkeersveiligheid wil verbeteren, maar ook de werkomstandigheden van chauffeurs. Technologieën zoals AI dragen bij aan meer veiligheid en een hogere operationele efficiëntie van wagenparken, wat essentieel zal zijn gezien de komende wetgevende en milieugerelateerde veranderingen,” aldus Hylla.
“Strengere emissienormen voor bedrijfswagens”
Wagenparkvoertuigen zullen ook moeten voldoen aan strengere emissienormen. De Euro 7-norm, die in 2025 van kracht wordt, legt strengere beperkingen op voor voertuigen met verbrandingsmotoren. Daarnaast worden nieuwe eisen gesteld aan de uitstoot van fijnstof via remmen en banden.
Uit onderzoek van Webfleet blijkt dat slechts één op de drie bedrijven hulpmiddelen heeft geïmplementeerd om de CO2-uitstoot van hun wagenpark te meten en rapporteren. Van deze bedrijven maakt minder dan 25 procent volledig gebruik van telematicaoplossingen. Daarentegen ziet 46 procent van de bedrijven geen nut in het monitoren en rapporteren van de CO2-voetafdruk van hun wagenpark.