Welke AI-functies van smartphones zijn echt nuttig en wat is slechts overbodige flair? Smartphonefabrikanten geloven dat AI dit jaar een enorme stimulans zal zijn voor de verkoop van hun toestellen. Hebben ze gelijk?
In de afgelopen jaren hebben smartphones geen baanbrekende innovaties gebracht. De nieuwste modellen kwamen weliswaar met betere camera’s en snellere processors, maar er waren geen echt opvallende functies die de aanschaf van een nieuw toestel rechtvaardigen. Fabrikanten hopen dat kunstmatige intelligentie die langverwachte vernieuwing kan bieden.
De eerste modellen met AI-mogelijkheden zijn al op de markt. Deze functies moeten ons verleiden om duizenden euro’s uit te geven aan een nieuwe telefoon. Google en Samsung zijn de voorlopers in het aanbieden van deze opties. Wat kunt u verwachten?
Foto’s bewerken en toon van berichten aanpassen
De fotokwaliteit van smartphones is al indrukwekkend, en dankzij AI kunnen we nu nog meer doen met onze foto’s. Zowel Google als Samsung bieden telefoons waarmee je mensen en objecten kunt vergroten, verplaatsen of verwijderen uit je afbeeldingen. AI vult automatisch de open plekken in die achterblijven, allemaal direct op je telefoon.
In feite is het alsof je een Photoshop-expert inhuurt, maar dan gratis en binnen enkele seconden. Toch zijn er beperkingen aan AI in fotobewerking. Het kan niet dezelfde geavanceerde bewerkingen uitvoeren als een professional, zoals het toevoegen van objecten of mensen die oorspronkelijk niet op de foto stonden. Bij complexere bewerkingen kunnen er bovendien onvolkomenheden zichtbaar zijn, zoals onscherpe gebieden.
Andere AI-functies die op smartphones beschikbaar zijn, zoals Samsung Chat Assist en Google’s Magic Compose, helpen bij het aanpassen van de toon van je berichten. Google’s tool werkt momenteel alleen in de sms-app, terwijl Samsung’s versie overal werkt waar je tekst invoert. De AI kan je bericht formeler, informeler of juist emoticon-rijk maken. Soms weigert de AI echter, bijvoorbeeld wanneer er ongepaste taal in het bericht staat.
Transcriptie en samenvattingen
Smartphones met AI kunnen ook opnames omzetten in transcripties. Dit kan vooral handig zijn voor het maken van aantekeningen of verslagen. De functies werken over het algemeen goed, hoewel transcripties soms wat ruwe randjes hebben, zoals spelfouten of onhandige zinsconstructies.
Daarnaast kunnen AI-toepassingen lange teksten samenvatten, bijvoorbeeld Wikipedia-artikelen. De samenvattingen zijn echter vaak kort en missen soms belangrijke details. Bij Samsung kunnen samenvattingen van zowel webpagina’s als transcripties worden gemaakt, waarbij Samsung’s browser betere samenvattingen biedt dan Google Chrome.
Zal AI de verkoop van smartphones stimuleren?
De eerste smartphones met AI bieden zeker nuttige functies, maar of deze de verkoop zullen aanjagen, hangt af van de gebruiker. Voor iemand die regelmatig vergaderingen opneemt of interviews afneemt, kunnen transcriptie- en samenvattingsfuncties waardevol zijn. Voor zulke gebruikers kan een AI-smartphone voldoende aantrekkelijk zijn om tot aankoop over te gaan.
Het verbeteren van de toon in berichten is een andere functie die je wel of niet kan overtuigen om een aankoop te doen. Mensen die moeite hebben gehad met het opstellen van gepaste berichten, kunnen deze oplossing nuttig vinden. Wat betreft het bewerken van foto’s of het maken van samenvattingen, zijn dit eerder extra’s die het gebruik van je smartphone aangenamer maken. Hun aanwezigheid kan worden samengevat met de opmerking: het is leuk dat ze er zijn, maar een revolutie zullen we hier niet vinden.
Smartphonefabrikanten zijn er echter van overtuigd dat AI de verkoop van apparaten zal stimuleren. Een toename in bestellingen zou hen zeker ten goede komen, aangezien de verkoop van smartphones in 2023 daalde naar 1,16 miljard stuks, het laagste aantal in tien jaar. De laatste “supercyclus” van smartphones vond plaats tussen 2010 en 2015, toen de markt binnen vijf jaar vervijfvoudigde van ongeveer 300 miljoen verkochte eenheden per jaar naar 1,5 miljard, volgens het analysebureau IDC.
Dit gebeurde allemaal in een tijd waarin smartphones mainstream werden dankzij de opkomst van veelgebruikte applicaties zoals Facebook, Instagram, WhatsApp, Uber, Snapchat, Twitter en Candy Crush Saga. Plotseling hadden mensen ‘het internet in hun broekzak’.
Nu hopen fabrikanten dat AI net zo’n grote verandering teweegbrengt voor smartphones als de iPhone destijds deed voor mobiele telefoons. Maar zal kunstmatige intelligentie deze markt echt nieuw leven inblazen?
Gezien de mogelijkheden van de eerste AI-telefoons is dit twijfelachtig. We staan echter nog maar aan het begin van deze veranderingen, en het is nog niet duidelijk wat AI in de toekomst gaat bieden. Voorlopig lijkt geduld de beste keuze: het is de moeite waard om te wachten op nieuwe apparaten, waaronder wat Apple zal laten zien bij de lancering van de iPhone 16. Smartphones zijn immers geen goedkope apparaten, vooral de meest geavanceerde modellen met AI-functies. Dus als we gaan upgraden, laat het dan gebaseerd zijn op een echt “wauw-effect” en indrukwekkende functies, en niet alleen op een paar handige extra’s die slimme software ons biedt.