De helft van de Poolse klanten gebruikt al generatieve kunstmatige intelligentie (AI) of is van plan dit te doen bij het winkelen, een percentage dat hoger ligt dan in landen zoals de VS, Frankrijk of Duitsland. Volgens een onderzoek van Zalando baseren maar liefst 70 procent van de GenZ-consumenten hun aankoopbeslissingen op inspiratiebronnen.
Polen lopen voorop in het gebruik van AI bij winkelen
Uit het onderzoek blijkt dat 50% van de Poolse klanten al gebruikmaakt van AI-oplossingen of aangeeft dit in de nabije toekomst te willen doen. Dit percentage overtreft dat van de VS (35%), Frankrijk (40%) en Duitsland (44%).
“Dergelijke technologieën voldoen perfect aan de behoefte aan personalisatie en bieden oplossingen op een ongekende schaal,” aldus Patrycja Sass-Staniszewska, voorzitter van de Kamer voor Elektronische Economie. “Klanten krijgen hierdoor productaanbevelingen die aansluiten bij hun voorkeuren, interactieve inhoud en zelfs realtime productvisualisaties. Dit leidt tot bewustere en meer bevredigende aankoopbeslissingen. Bedrijven die niet investeren in digitale transformatie riskeren hun concurrentiepositie te verliezen.”
De rol van AI in de Poolse mode-industrie
Zalando onderzocht de behoeften van e-commercebedrijven in de mode-industrie. Volgens het rapport Poolse mode op de Europese catwalk geeft 1 op de 7 Poolse modewebshops aan technologische ondersteuning nodig te hebben. Bedrijven die zich richten op internationale expansie hebben vooral hulp nodig bij het opbouwen van klantenloyaliteit (25%) en het analyseren van data en orderbeheer (20%).
Daniel Rogiński, General Manager CEE bij Zalando, licht toe: “We gebruiken AI niet alleen om klanten te ondersteunen bij hun modekeuzes, maar ook om interne processen, zoals voorraadbeheer, te optimaliseren. Via onze tools, zoals Zalando Partner en ZEOS, helpen we Poolse merken niet alleen op de lokale markt, maar ook bij hun internationale groei.”