Het afgelopen jaar was geen succes voor Apple wat betreft de verkoopvolumes op de smartphonemarkt. Het aantal verkochte iPhones daalde, en het bedrijf verloor marktaandeel aan Chinese concurrenten. Ook Samsung zag zijn verkoopcijfers teruglopen, meldt Puls Biznesu.
Volgens schattingen van Counterpoint Research, geciteerd door Puls Biznesu, daalde het marktaandeel van de iPhone in 2024 met 1 procentpunt naar 18 procent. Terwijl de totale smartphonemarkt vorig jaar met 4 procent groeide, zag Apple een daling in de verkoop van 2 procent.
Tot enige geruststelling van de Amerikaanse techgigant: ook Samsung, de grootste concurrent, verloor terrein. Beide bedrijven zagen hun positie verslechteren ten gunste van Chinese fabrikanten, met name Xiaomi en Vivo.
Binnen de top tien van smartphonefabrikanten registreerden merken als Motorola (eigendom van Lenovo Group), Huawei Technologies en Honor Device de hoogste groeicijfers.
Puls Biznesu benadrukt verder dat het marktaandeelverlies van Apple vooral te wijten is aan het gebrek aan geavanceerde kunstmatige-intelligentieoplossingen in zijn apparaten. In China, de grootste smartphonemarkt ter wereld, speelt dit een belangrijke rol. Veel consumenten stappen daardoor over op de producten van concurrerende merken.