TomTom en Microsoft zijn van plan om natuurlijke taalcontrole in voertuigen te introduceren. Dankzij generatieve kunstmatige intelligentie zouden we commando’s aan de auto kunnen geven.
Stembesturing verscheen decennia geleden voor het eerst in auto’s, maar gedurende die tijd was de ervaring bijna altijd slecht. Dit was deels te wijten aan omslachtige commando’s die uit het hoofd moesten worden geleerd, en deels aan onderontwikkelde spraakherkenningstechnologieën. TomTom en Microsoft hebben een samenwerking aangekondigd en willen deze manier van communiceren met voertuigen aanzienlijk verbeteren. Allemaal dankzij de generatieve kunstmatige intelligentie die we kennen van ChatGPT.
Beide bedrijven kondigden een samenwerking aan en zijn van plan OpenAI-technologie te gebruiken, zodat bestuurders in de toekomst in natuurlijke taal met de auto kunnen communiceren. Het gaat echter niet alleen om de mogelijkheid om de contacten te selecteren die we willen bellen of om sms-berichten te dicteren. Welke mogelijkheden zullen toekomstige infotainmentsystemen voor in de auto bieden?
Stembediening in de auto
TomTom en Microsoft kondigen aan dat GenAI in auto’s veel meer mogelijk zal maken dan de momenteel beschikbare systemen. Wat kun je verwachten? Navigeren naar een specifieke locatie, specifieke tussenstops op uw route zoeken of systemen aan boord bedienen, bijvoorbeeld de temperatuur verhogen, ramen openen of van radiostation wisselen. Dit alles vanuit het niveau van AI.
Chauffeurs zouden dergelijke oplossingen zeker waarderen. Tegenwoordig kunnen we, vooral in duurdere voertuigen, behoorlijk verfijnde systemen vinden – vooral als we Android Auto of Apple CarPlay gebruiken. Dan verbinden we de smartphone daadwerkelijk met de auto en kunnen we bijvoorbeeld onze favoriete GPS-applicaties of Spotify gebruiken om naar muziek of podcasts te luisteren.
Het probleem, of beter gezegd het ongemak, treedt op als we iets verder willen gaan dan het standaardgebruikspatroon. Als we bijvoorbeeld aan het rijden zijn en we besluiten dat we in een goed restaurant willen gaan eten, kunnen we meestal niet tegen de auto zeggen: “Zoek een restaurant met de Italiaanse keuken dat veel hoge beoordelingen heeft en onderweg is.” Voor dergelijke doeleinden moet u ofwel overschakelen naar andere, meer gespecialiseerde applicaties, ofwel handmatig naar dergelijke plaatsen zoeken – in de webbrowser op uw telefoon.
Bovendien schrappen sommige autofabrikanten CarPlay of Android Auto, omdat bestuurders te veel verbindingsproblemen ondervinden. Smartphones verbreken de verbinding en bestuurders proberen de situatie te redden door naar hun telefoon te kijken en hun ogen van de weg te halen. Het is te gevaarlijk en soms gebeuren er ongelukken.
Met stembesturing zouden we onze ogen op de weg kunnen houden, en TomTom en Microsoft willen dergelijke mogelijkheden ook bieden voor systemen die we normaal gesproken handmatig moesten bedienen (bijvoorbeeld airconditioning). Bovendien zal er AI in de boordcomputer worden ingebouwd, waardoor er geen problemen mogen ontstaan bij het verbreken van de verbinding, zoals bij het koppelen met smartphones wel het geval is.
Digital Cockpit, d.w.z. AI klaar voor integratie
Microsoft zal in de eerste plaats toegang bieden tot AI omdat het nauw samenwerkt met OpenAI, de maker van ChatGPT. TomTom zal op zijn beurt een passend Digital Cockpit-platform aanbieden. Het bedrijf legt uit dat dit geen product zal zijn dat in de winkel wordt aangeboden voor individuele gebruikers, waardoor autobezitters een dergelijk systeem niet zomaar kunnen kopen.
Digital Cockpit wordt beschikbaar gesteld als infotainmentplatform voor fabrikanten in de automotive sector. Fabrikanten kunnen eerst met TomTom samenwerken om instellingen aan te passen en hun AI te personaliseren, en vervolgens – na betaling voor een licentie – het systeem aan hun voertuigen toevoegen.
Microsoft en TomTom willen de nieuwste AI presenteren op de komende CES (Consumer Electronics Show) in januari. Ze onthullen nog niet al te veel details, maar we hebben geleerd dat de AI gebruik maakt van grote taalmodellen die beschikbaar zijn in de Microsoft Azure OpenAI-service en andere tools zoals Azure Kubernetes Services, Azure Cosmos DB en Azure Cognitive Services. Het platform kan naadloos worden geïntegreerd met verschillende infotainmentsystemen in de auto, waardoor fabrikanten het gemakkelijk op de markt kunnen brengen.
TomTom staat algemeen bekend om zijn GPS-navigatiediensten en kreeg, interessant genoeg, in 2009 zelfs een patentgeschil met Microsoft, hoewel de bedrijven uiteindelijk tot een schikking kwamen. De bedrijven werken samen sinds 2016, toen TomTom begon met het leveren van locatiediensten voor Azure Maps. Later verhuisde de samenwerking naar andere afdelingen, waaronder teams die kaarten ontwikkelden voor Bing Maps, een concurrent van Google Maps.
Hoewel het misschien nogal ongebruikelijk klinkt, kunnen toekomstige auto’s dankzij GenAI nog intuïtiever in gebruik blijken te zijn.