We weten al dat ten minste vier bedrijven bezig zijn met de ontwikkeling van AI-agenten, oftewel op kunstmatige intelligentie gebaseerde tools die tal van taken kunnen automatiseren. Nu blijkt dat ook Google aan een vergelijkbare oplossing werkt. Het bedrijf publiceerde per ongeluk hun tool, waardoor deze kort online toegankelijk was.
Google heeft een intern getest product gepubliceerd onder de werknaam Jarvis. De naam lijkt geen toeval, want in de film Iron Man was Jarvis de naam van een professionele AI-assistent die diverse taken uitvoerde.
Wat is Jarvis precies? Het gaat om een AI-agent, een geautomatiseerde tool gebaseerd op kunstmatige intelligentie, die zelfstandig tal van taken kan uitvoeren. In dit geval betreft het een extensie voor de Chrome-browser van Google.
Jarvis werd per ongeluk beschikbaar gesteld in een prototypeversie in de Chrome Web Store, maar Google realiseerde zich snel dat er iets niet klopte toen te veel mensen de tool probeerden te gebruiken, waaronder ook niet-werknemers.
Jarvis lanceert in december
Na installatie van Jarvis in de Chrome-browser biedt de tool ondersteuning bij het zoeken op internet. Gebruikers kunnen in een chatvenster aangeven wat ze willen, waarna Jarvis de taak direct in Chrome uitvoert.
In de omschrijving die Google per ongeluk publiceerde, stond dat Jarvis “je behulpzame metgezel is die met je op het internet surft.” Google gaf in oktober al aan een tool te ontwikkelen die helpt bij onder andere online winkelen en het boeken van hotelovernachtingen op specifieke locaties.
Degenen die het Jarvis-prototype konden downloaden voordat het uit de online winkel werd verwijderd, konden de AI-agent echter nog niet daadwerkelijk testen. De tool vereiste specifieke toegangsrechten, en men kon alleen speculeren over de werking ervan.
Google is van plan Jarvis in december officieel te presenteren. De gebruikers hoeven dus niet lang te wachten om een oplossing te testen die veel voorkomende taken kan automatiseren.
De gigant, bekend van zijn zoekmachine, Android en Chrome, heeft weinig keus; hij moet laten zien welke AI-mogelijkheden hij biedt om niet achter te blijven bij de concurrentie. Zo presenteerde Anthropic onlangs zijn AI-agent voor de automatisering van eenvoudige online taken, en ook OpenAI werkt al aan soortgelijke toepassingen.
Volgend jaar: het jaar van de AI-agenten
De ontwikkeling van AI gaat razendsnel, en bedrijven introduceren bijna elke maand nieuwe tools. OpenAI heeft bijvoorbeeld de zoekmachine ChatGPT Search gepresenteerd, beschikbaar voor Plus-abonnees, als voorbode van een nieuw tijdperk in het zoeken naar informatie. Terwijl ChatGPT Search gebruikers helpt op een persoonlijkere manier te zoeken, kan Jarvis mogelijk zelfstandig zoekopdrachten uitvoeren en complete taken afhandelen.
Naast Anthropic en OpenAI werken ook andere grote bedrijven en start-ups aan AI-agenten. Zeta Labs ontwikkelt JACE, een agent die taken zoals het reserveren van tafels of het oprichten van bedrijven autonoom uitvoert. UiPath werkt aan agenten om typische kantoortaken te automatiseren, zoals documentverwerking en het afhandelen van klantvragen. Soortgelijke oplossingen worden ontwikkeld door ServiceNow en Salesforce.
Volgens Ritu Jyoti, vicepresident en algemeen directeur AI en data bij IDC, zullen AI-agenten met toegang tot bedrijfsinformatie en kantoortools zeer krachtig zijn. “Elk bedrijf en elke persoon zal meer en beter kunnen doen dan ooit tevoren,” benadrukt hij.
Als AI-agenten aan de verwachtingen voldoen, ligt de keuze bij de bedrijven of zij AI-agenten inzetten om de productiviteit te verhogen zonder het personeelsbestand te verkleinen. Of ze kiezen voor kostenbesparing door de inzet van AI-agenten, waarbij enkel medewerkers behouden blijven die effectief gebruik kunnen maken van AI-oplossingen, en zo productiviteit en kostenbeheersing combineren.