De AI-startup van Elon Musk, xAI, heeft zijn eerste kunstmatige-intelligentie-model gelanceerd. Met deze introductie wil Musk de concurrentie aangaan met OpenAI, Google en Meta. De chatbot, genaamd Grok, is nauw geïntegreerd met X, het socialemediaplatform dat eerder bekend stond als Twitter.
Realtime toegang tot X-data
Grok maakt gebruik van ‘realtime toegang’ tot informatie van X, het platform dat Musk een jaar geleden kocht voor 44 miljard dollar. Volgens Musk biedt deze unieke aanpak de chatbot een “enorm voordeel” ten opzichte van andere modellen, die vooral afhankelijk zijn van oudere internetgegevens.
AI met een persoonlijk tintje
De chatbot onderscheidt zich door zijn “liefde voor sarcasme” en reacties met “een vleugje humor”, aldus Musk. Hij hoopt dat deze persoonlijke benadering Grok aantrekkelijker maakt in een steeds drukker wordende AI-markt. Bovendien beweert Musk dat Grok in staat is “sappige vragen” te beantwoorden die door de meeste andere AI-systemen worden afgewezen.
Concurrentie in een snelgroeiende AI-markt
Generatieve AI-bedrijven, die technologieën ontwikkelen om binnen enkele seconden mensachtige tekst, code of afbeeldingen te genereren, hebben dit jaar miljarden dollars opgehaald. Hoewel veel investeerders AI zien als een revolutie vergelijkbaar met het internet, vrezen critici dat de industrie te maken krijgt met een technologiezeepbel. De commercialisering van AI bevindt zich nog in een vroeg stadium en genereert al honderden miljoenen aan kosten.
Het succes van xAI bij het ontwikkelen van een werkend AI-model, dat volgens de startup slechts twee maanden training nodig had, laat zien hoe nieuwkomers het gat dichten met gevestigde spelers zoals OpenAI. Dit laatste bedrijf lanceerde bijna een jaar geleden de baanbrekende chatbot ChatGPT.
Musk’s visie op AI
Elon Musk, die vorige week nog stelde dat AI uiteindelijk “alles zal kunnen doen” en menselijk werk overbodig zal maken, richtte xAI eerder dit jaar op. Zijn team bestaat uit ingenieurs met ervaring bij Google DeepMind en Microsoft, die hard werken om de achterstand op meer gevestigde concurrenten in te halen.