0

Facebook en Instagram beginnen de strijd tegen advertenties die misbruik maken van beroemdheden

De eigenaar van Facebook en Instagram gaat gezichtsherkenningstechnologie introduceren om fraudeurs aan te pakken die op oneerlijke wijze beroemdheden gebruiken in advertenties. Meta zal hierbij kunstmatige intelligentie inzetten.

Facebook en Instagram beginnen de strijd tegen advertenties die misbruik maken van beroemdheden

Het is gebruikelijk dat fraudeurs op sociale media afbeeldingen van beroemdheden, experts, artsen en zelfs politici misbruiken. Hun gezichten, namen en publieke optredens worden gebruikt om advertenties te maken, die bedoeld zijn om verkeer naar verschillende diensten te leiden.

Zoals de BBC uitlegt, behoren Elon Musk en persoonlijke financiële expert Martin Lewis tot degenen die slachtoffer zijn geworden van dergelijke oplichting, waarbij vaak investeringsprogramma’s en cryptocurrencies worden gepromoot. Facebook en Instagram hebben besloten de strijd tegen fraudeurs op te voeren. Meta maakt al gebruik van een AI-gebaseerd advertentiebeoordelingssysteem om valse aanbevelingen van beroemdheden te detecteren, maar wil dit nu uitbreiden met gezichtsherkenningstechnologie.

Facebook en Instagram beginnen de strijd tegen advertenties die misbruik maken van beroemdheden

Volgens de BBC zal de technologie werken door afbeeldingen uit advertenties die als verdacht worden gemarkeerd te vergelijken met profielfoto’s van beroemdheden op Facebook of Instagram. Als er een overeenkomst wordt gevonden en de advertentie als frauduleus wordt bevestigd, wordt deze automatisch verwijderd.

Facebook en Instagram gaan nu de strijd aan tegen advertenties die misbruik maken van beroemdheden

Meta verklaarde dat “vroege tests” van het systeem “veelbelovende resultaten” hebben opgeleverd, en zal nu beginnen met het aanbieden van in-app-meldingen aan een grotere groep publieke figuren die het doelwit zijn van dergelijke misleidende advertenties, ook wel “celebrity bait” genoemd. Martin Lewis begon in 2010 een rechtszaak tegen Facebook, maar liet deze vallen toen het platform ermee instemde een knop te introduceren waarmee mensen frauduleuze advertenties kunnen melden.

Meta staat onder druk om iets te doen aan de groeiende dreiging van deze advertenties. Het bedrijf kondigde ook aan dat gezichtsherkenningstechnologie zal worden gebruikt om mensen te helpen die zijn geblokkeerd op sociale media. Het gebruik van gezichtsherkenning is echter controversieel.

Facebook en Instagram beginnen de strijd tegen advertenties die misbruik maken van beroemdheden

Facebook gebruikte eerder gezichtsherkenning, maar stopte daarmee in 2021 vanwege zorgen over privacy, nauwkeurigheid en vooringenomenheid. Meta verklaart nu dat selfievideo’s worden gecodeerd en veilig opgeslagen, en dat gezichtsgegevens die tijdens de verificatie worden gegenereerd, na beoordeling zullen worden verwijderd.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *