Kunstmatige intelligentie heeft het potentieel om groter te zijn dan het internet als het gaat om het opbouwen van krachtige bedrijven, aldus Jon Jones, vice-president van Amazon Web Services. Het hoofd van AWS Startups deelt ook hoe we zwakke bedrijven kunnen herkennen die zich momenteel met AI bezighouden.
Tijdens de re:Invent 2024-conferentie in Las Vegas werd Jon Jones gevraagd naar de huidige ‘AI-hype’ bij veel opkomende bedrijven. Hij merkte op dat sommige van deze bedrijven misschien niet de verwachte successen zullen behalen. Volgens hem is er één belangrijk symptoom om de kwaliteit van zo’n bedrijf te beoordelen.
Als ik bedrijven vraag waar ze aan werken en hun antwoord is om hun technologie uit te leggen in plaats van het probleem dat ze willen oplossen, is dat waarschijnlijk geen goed teken dat ze goed hebben nagedacht over hun missie en doel. Met AI kunnen we veel geweldige dingen bouwen. Maar niet al deze dingen zullen een lastig probleem oplossen en resulteren in een duurzaam bedrijf, aldus Jones.
Ook werd hem gevraagd of we momenteel te maken hebben met een zeepbel in de AI-industrie. Volgens hem is een dergelijke bewering ongegrond.
Elke grote doorbraak stimuleert innovatie en de opkomst van startups. Sommigen zullen slagen en anderen niet. Ik geloof echter niet dat we te maken hebben met een zeepbel in de zin van een gebrek aan echte kansen of het vermogen om inkomsten te genereren. Kunstmatige intelligentie heeft het potentieel om groter te worden dan het internet als het gaat om het opbouwen van krachtige bedrijven, verzekerde hij.
Ik ben oud genoeg om me te herinneren dat in 1999 elk bedrijf een dotcom-bedrijf was. Maar er bestond eigenlijk niet zoiets als een internetbedrijf, het ging gewoon om het bouwen van een modern bedrijf. En ik denk dat we heel snel op een punt komen waarop we binnen 12 tot 24 maanden waarschijnlijk zullen stoppen met praten over ‘kunstmatige-intelligentiebedrijven’ en weer alleen maar over bedrijven zullen praten, aldus Jones.
Op zoek naar een ‘Netflix op krediet’
Amazon Web Services maakte tijdens re:Invent 2024 bekend dat het komende jaar 1 miljard dollar zal uittrekken voor leningen aan startups. Dit initiatief is bedoeld om de groei van deze bedrijven te ondersteunen, evenals de ontwikkeling van AWS zelf. Jones benadrukte dat startups die binnen hun ecosysteem ontstaan later vaak klanten van AWS worden – zoals eerder het geval was met onder andere Netflix en andere bedrijven. Deze samenwerking draagt ook bij aan de verbetering van AWS-producten zelf.
Een van mijn favoriete aspecten van het werken met startups is dat ze vaak vooroplopen op technologisch gebied. Dat betekent dat ze de grenzen van onze producten, diensten en mogelijkheden zullen verleggen, aldus Jones.
Aan de leningen zijn bepaalde voorwaarden verbonden. — Wij hebben verschillende leenpakketten. De algemene voorwaarde is dat er succesvol geld wordt ingezameld bij een institutionele durfkapitaalinvesteerder. Bedrijven moeten minder dan tien jaar bestaan en in de afgelopen twaalf maanden financiering hebben opgehaald. Deze leningen kunnen over meerdere jaren worden verstrekt, legt David Roldan uit, hoofd van de startup-afdeling bij AWS voor de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA), in een interview met Business Insider.
Volgens Roldan biedt Europa een goede basis voor de ontwikkeling van grote technologiebedrijven, hoewel er nog ruimte voor verbetering is. — Er is een tekort aan late-stage financiering in Europa. Daar moet verandering in komen, benadrukte hij.