Instagram- en Facebook-gebruikers kunnen een abonnement zonder advertenties kopen. Meta probeert hiermee ook de Europese toezichthouders gerust te stellen.
In Europa hebben Instagram- en Facebook-gebruikers de keuze voor een abonnement zonder advertenties. Ondertussen neemt de druk van toezichthouders toe om gebruikers op het internet “minder intensief te profileren.”
Meta, eigenaar van het platform, kondigde aan dat gebruikers ook gratis abonnementen met ‘minder gepersonaliseerde advertenties’ kunnen kiezen. Dit betekent dat er wel advertenties zijn, maar dat deze minder gebaseerd zijn op onze interesses of browsegeschiedenis.
Een advertentievrije optie
Voor wie kiest voor een advertentievrij abonnement, verlaagt Meta de maandelijkse kosten naar € 5,99 online en naar € 7,99 op mobiele apparaten, ten opzichte van de eerdere tarieven van respectievelijk € 9,99 en € 12,99.
Anu Talus, voorzitter van de Europese Raad voor Gegevensbescherming, gaf aan: “Minder opdringerige reclame is goed nieuws.” Privacyactivist Max Schrems merkte op dat hij “twijfelt of dit het einde betekent van de problemen waarmee Meta te maken heeft” vanwege het niet naleven van de privacyregels in de Europese Unie.