0

Vergeet de technologie zoals u die kent: Conclusies van ‘s werelds belangrijkste beurzen

De grootste beurs voor de mobiele industrie ter wereld bewees voor mij dat we ons, net zoals de technologiebranche eerder werd opgeschud door de komst van ChatGPT, nu kunnen voorbereiden op de volgende revoluties. De MWC 2024 in Barcelona liet zien dat hoewel technologiegiganten goed presteren, de markt nog lang niet verzadigd is. Terwijl we door de hallen van Barcelona liepen, werd het duidelijk dat er een ‘koude oorlog’ gaande is in de technologische wereld. Dit geldt zelfs terwijl Amerikaanse leveranciers blijven samenwerken met Aziatische fabrikanten. Hier zijn de vijf belangrijkste conclusies die uit dit jaar kunnen worden getrokken:

Vergeet de technologie zoals u die kent: Conclusies van 's werelds belangrijkste beurzen

1. De Chinezen laten hun spierballen zien

MWC in Barcelona is een evenement waar veel grote technologiebedrijven voorzichtig mee omgaan. Bedrijven zoals Samsung en Apple presenteren hun nieuwe apparaten doorgaans op eigen evenementen. Voor anderen, vooral Chinese producenten, is dit dé kans om te laten zien wat ze in huis hebben. Dit jaar was duidelijk dat Chinese merken, zoals Xiaomi en HONOR, zich vooral wilden laten gelden op de Europese markt. Hun strategie is helder: opvallen met indrukwekkende specificaties en klanten verleiden met aantrekkelijke prijzen in vergelijking met de gevestigde merken.

Huawei trok ook veel aandacht met de introductie van hun 5.5G-oplossing, die datatransmissie en netwerkintegratie van meerdere apparaten eenvoudiger moet maken, ondanks de Amerikaanse sancties waar het bedrijf onder lijdt.

De Chinese leveranciers wilden laten zien dat hun technologie, ondanks geopolitieke spanningen, nog steeds relevant en aantrekkelijk is voor consumenten. Dit werd onderstreept door de nauwe samenwerking tussen Chinese en westerse bedrijven, zoals bleek uit de lancering van de HONOR Magic V2 RSR-telefoon, waarbij Intel, Microsoft en Porsche op het podium verschenen om de Chinese technologie te prijzen.

Vergeet de technologie zoals u die kent: Conclusies van 's werelds belangrijkste beurzen

2. Auto’s, de volgende uitdaging voor Tesla

MWC 2024 toonde aan dat technologieproducenten, die voorheen vooral bekend stonden om hun telefoons, nu de mobiliteitssector op het oog hebben. Ze willen niet alleen de communicatie domineren, maar ook transport. “Wie de race om de auto’s van de toekomst wint, zal de industrie domineren”, werd er vaak gezegd.

Chinese fabrikanten streden om aandacht met innovaties op dit gebied. Xiaomi presenteerde bijvoorbeeld zijn Human x Car x Home-strategie, die het leven in de auto, thuis en onderweg naadloos met elkaar wil verbinden. Het bedrijf toonde ook het eerste model van hun elektrische auto, de SU7, dat in deze visie past.

China doet dus mee aan een race die al een tijdje gaande is. Tesla lijkt momenteel het dichtst bij een volledig autonoom voertuig te komen, maar ook Apple en Google hebben hun ambities op dit gebied al kenbaar gemaakt.

3. Processors zijn de sleutel

Hoewel smartphonefabrikanten vaak gezien worden als de leidende krachten in de technologische wereld, liet MWC 2024 een ander beeld zien. Het waren de fabrikanten van chips en processors die echt in de spotlight stonden. Zij zijn degene die de technologische infrastructuur mogelijk maken waar de merken op voortbouwen.

Giganten zoals Qualcomm en Intel lieten met hun enorme paviljoens zien dat de toekomst van smartphones in hun handen ligt. Deze bedrijven ondersteunen de grootste merken en dragen bij aan de snelheid en kracht van de apparaten. Dit jaar lag de focus op de integratie van kunstmatige intelligentie in hardware, wat programmeurs in staat moet stellen om applicaties sneller en innovatiever te ontwikkelen.

Vergeet de technologie zoals u die kent: Conclusies van 's werelds belangrijkste beurzen

4. Europa heeft een niche

Ondanks dat het congres in Barcelona plaatsvindt, is het duidelijk dat Europa geen leidende rol speelt in de smartphone- of componentenindustrie. Europa dient vooral als de markt voor welvarende consumenten. De locatie van zo’n groot technologisch evenement in Europa heeft waarschijnlijk vooral te maken met de koopkracht van Europese consumenten, die een aantrekkelijk doelwit vormen voor de technologiebedrijven.

Deze nichepositie betekent echter niet dat Europa geen invloed heeft, maar eerder dat het een marktplaats is voor innovatie en consumptie, in plaats van een producent van de technologie zelf.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *