0

Kunstmatige intelligentie zal uw baan niet overnemen: “Het is net een grasmaaier”

“AI zal je baan niet overnemen, iemand die er gebruik van maakt wel.” Deze uitspraak klinkt misschien verstandig, maar is zij waar?

Misschien heb je wel eens een versie van deze zin gehoord: “AI zal jouw baan niet overnemen, iemand die AI gebruikt, zal jouw baan overnemen.” Econoom Richard Baldwin sprak deze zin uit op het World Economic Forum van 2023, en sindsdien zijn er variaties op ontstaan ​​terwijl mensen de potentiële impact van kunstmatige intelligentie bespreken.

Baldwin vertelde BI dat hij niet zeker weet of hij de auteur van deze verklaring is, maar de boodschap is dat kunstmatige intelligentie de mens niet zal vervangen, maar een voordeel op de arbeidsmarkt zal geven aan degenen die het accepteren.

Kunstmatige intelligentie zal uw baan niet overnemen: "Het is net een grasmaaier"

In de twaalf maanden sinds Baldwin zijn perspectief deelde, is de belangstelling voor kunstmatige intelligentie alleen maar toegenomen. Uit een recent onderzoek van het adviesbureau Bain & Company bleek dat 85 procent van de ondervraagde bedrijven zeiden dat het adopteren van kunstmatige intelligentie een van hun top vijf prioriteiten is.

Terwijl bedrijven hun AI-aanbod uitbreiden en hun personeelsbestand beginnen te herstructureren, heroverwegen velen of AI een banenmoordenaar of een banenverbeteraar zal zijn.

Ook al bevindt de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zich nog in het beginstadium, toch hebben we deskundigen om commentaar gevraagd. Moeten we ons meer zorgen maken over het verlies van onze baan aan een mens die AI gebruikt, of aan de AI zelf?

Medewerkers zien in dit stadium al de voordelen van kunstmatige intelligentie

Baldwin zei dat kunstmatige intelligentie als een grasmaaier of een boormachine is: het maakt het werk gemakkelijker, maar vervangt de mens niet. Andere experts hebben een soortgelijke mening, omdat kunstmatige intelligentie niet geavanceerd genoeg is om zonder toezicht te functioneren, en in de meeste gevallen mensen helpt hun werk beter te doen.

Jasmine Escalera, een carrièrecoach bij LiveCareer, zei dat het gebruik van kunstmatige intelligentie zou kunnen helpen repetitieve taken te automatiseren en “tijd vrij te maken om zich te concentreren op bijscholing.”

Matt Betts, onderzoeks- en ontwikkelingsmanager bij adviesbureau RHR International, zegt dat dit de efficiëntie helpt verhogen, zodat consultants zich kunnen concentreren op effectiever werk, zoals interactie met klanten.

Kunstmatige intelligentie zal uw baan niet overnemen: "Het is net een grasmaaier"

Uit de gegevens bleek een vergelijkbare trend: AI heeft veel werknemers geholpen om in minder tijd kwaliteitswerk te produceren.

Uit een onderzoek van MIT en Stanford uit 2023 bleek dat toegang tot kunstmatige intelligentie de productiviteit met gemiddeld 14% verhoogde, namelijk 34% impact op nieuwe of lager geschoolde werknemers. Uit een rapport van Morgan Stanley blijkt dat werknemers met meerdere inkomstenstromen die generatieve AI gebruikten om hun productiviteit te verhogen gemiddeld 21% meer verdienden dan hun vorige tegenhangers. meer dan degenen die dat niet deden.

Kunstmatige intelligentie kan mensen ook helpen een baan te vinden. De carrièrewebsite LiveCareer ondervroeg in maart 1.150 Amerikaanse werknemers en vond dat 85 procent van de werkzoekenden tijd bespaarde door kunstmatige intelligentie te gebruiken bij het schrijven van sollicitaties, en 40 procent geloofden dat kunstmatige intelligentie hun grammatica, schrijven en woordenschat verbeterde.

Een deel van het banenverlies is onvermijdelijk

Kunstmatige intelligentie heeft al veel beroepen opnieuw gedefinieerd, en ook al neemt het niet alle functies over, het zal zeker een aantal daarvan vervangen.

IBM had 800 HR-mensen en heeft er nu 60 omdat het repetitieve taken kon automatiseren.

Klarna lijkt een soortgelijk traject te volgen. Het bedrijf zei in een blogpost van februari dat zijn AI-assistent het werk deed van “700 fulltime agenten” nadat het de aanwerving had vertraagd.

OpenAI CTO Mira Murati sprak ook over dit onderwerp tijdens een evenement in Dartmouth op 8 juni, en merkte op dat sommige creatieve banen misschien verdwijnen, maar dat banen die vervangen kunnen worden door AI “er in de eerste plaats niet hadden mogen zijn.”

Carl Benedikt Frey, directeur toekomst en werk aan de Universiteit van Oxford, zei dat transport en logistiek hoogstwaarschijnlijk volledig geautomatiseerd zullen zijn. Hij zei ook dat magazijnen, productie, receptionisten, kassiers en vertalers ook functies zijn die zich in de richting van automatisering of semi-automatisering bewegen.

Kunstmatige intelligentie zal uw baan niet overnemen: "Het is net een grasmaaier"

Het is een goed idee om uw kwalificaties te verbeteren

Uit een rapport van Goldman Sachs uit maart blijkt dat kunstmatige intelligentie een impact kan hebben op meer dan 300 miljoen banen wereldwijd. Het is echter onmogelijk om te voorspellen hoe deze precies zullen veranderen.

Escalera zei dat de beste richting voor ontwikkeling is om te vertrouwen op menselijke zachte vaardigheden en tegelijkertijd bij te scholen en ‘een houding van continu leren aan te nemen’. Voor sommige werkgevers wordt kunstmatige intelligentie een voorwaarde.

Steve Kaufer, mede-oprichter van Tripadvisor, zei op “The Logan Bartlett Show” dat hij kandidaten tijdens sollicitatiegesprekken vroeg of ze nieuwe AI-chatbots hadden geprobeerd. Hij merkte op dat software-ingenieurs die niet met AI-tools experimenteerden doorgaans geen baan kregen.

“Ik begrijp het gewoon niet”, zei Kaufer. “En ik zou waarschijnlijk niet met zo iemand willen werken,” voegde hij eraan toe.

CEO van het wereldwijde evenementenbedrijf Empire Entertainment, J.B. Miller, zei dat het een “noodzakelijke nieuwe vaardigheid” is, vooral in een sector die improvisatie vereist. Hij legde uit dat AI-tools tijd besparen, helpen bij het genereren van ideeën en het verwerven van talent. Hij vraagt aan alle nieuwe medewerkers welke AI-tools ze gebruiken.

“Ik kon niet iemand inhuren die niet wist hoe hij Excel moest gebruiken of niet wist hoe hij op internet moest navigeren, op internet moest zoeken of iets dergelijks,” zei Miller. “Ik denk dat hetzelfde geldt voor sommige van deze fundamentele AI-tools,” voegde hij eraan toe.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *