0

AI op het werk: verhoogt de creativiteit, lost geen problemen op

Kunstmatige intelligentie helpt de creativiteit op de werkvloer te vergroten, maar kan nog steeds niet concurreren met menselijke probleemoplossende vaardigheden, zo blijkt uit een onderzoek.

AI op het werk: verhoogt de creativiteit, lost geen problemen op

Kunstmatige intelligentie komt eraan en zal onze werkplek veranderen.

De snel evoluerende technologie begint de dagelijkse activiteiten in professionele omgevingen al te ontwrichten, en leiders in de voorhoede van de AI-revolutie hebben duidelijk gemaakt hoe ze systemen als ChatGPT en Gemini in het dagelijks leven van werknemers willen implementeren.

Veel medewerkers blijven sceptisch over de aanstaande implementatie van AI. Zoals uit een recent onderzoek is gebleken, wantrouwen mensen kunstmatige intelligentie bij dingen waar het goed werkt, terwijl ze het vertrouwen bij taken waar het niet effectief is.

Het onderzoek uit september 2023, getiteld ‘Hoe mensen waarde kunnen creëren en vernietigen in het werk met generatieve AI’, werd geïnitieerd door François Candelon, algemeen directeur en senior partner bij adviesbureau Boston Consulting Group.

De resultaten van het onderzoek verschenen op de Wall Street Journal Executive Insights-podcast, waarin Candelon sprak over generatieve kunstmatige intelligentie op de werkplek.

Candelon voerde het experiment uit in samenwerking met topuniversiteiten als MIT, Wharton, Harvard Business School en de Universiteit van Warwick en medewerkers van het adviesbureau. Zijn doel was om erachter te komen hoe mensen en kunstmatige intelligentie kunnen samenwerken om bedrijven te helpen.

AI op het werk: verhoogt de creativiteit, lost geen problemen op

Meer dan 750 deelnemers aan het onderzoek kregen taken uit de praktijk, waaronder taken die verband hielden met ‘creatieve productinnovatie’. Deelnemers kregen de opdracht om de GPT-4-tool van OpenAI te gebruiken en verschillende schoenontwerpconcepten te bedenken en deze vervolgens aan hun baas te presenteren, of vragen te stellen voor een focusgroep, of succesvolle implementaties van sociale media uit te voeren, zei Candelon.

Uit het onderzoek bleek dat mensen die AI gebruiken aanzienlijk beter presteerden dan degenen die zonder AI werkten als het ging om creatieve taken die verband hielden met productinnovatie. Ongeveer 90 procent deelnemers verbeterden hun prestaties toen ze AI gebruikten voor elke taak die verband hield met het genereren van ideeën en inhoud.

Deelnemers behaalden 40 procent hogere prestatieniveaus dan degenen die zonder GPT-4 aan dezelfde taak werkten.

Uit het onderzoek bleek dat de grootste voordelen werden waargenomen als mensen niet probeerden de outputsuggesties van de technologie te veranderen of te verbeteren, maar deze accepteerden zoals ze zijn.

Er zijn echter nog steeds taken waarbij mensen een voordeel hebben. Menselijke probleemoplossende vaardigheden presteren veel beter dan de hulp die kunstmatige intelligentie biedt, meent Candelon.

Uit het onderzoek bleek dat generatieve AI verschillende respondenten daadwerkelijk overtuigde om misleidende GPT-resultaten te accepteren, zelfs als ze werden geïnformeerd over de mogelijkheid van onjuiste antwoorden.

Deelnemers die kunstmatige intelligentie gebruikten om problemen op te lossen, bereikten een prestatieverbetering van 23%. slechtere resultaten dan degenen die deze tool helemaal niet gebruikten.

Het blijkt dat generatieve kunstmatige intelligentie werkt als een ‘tweesnijdend zwaard’. Enerzijds biedt het oplossingen, anderzijds streeft het naar een ‘relatief uniform resultaat’ en vermindert het de diversiteit aan groepsgedachten met 41%.

AI op het werk: verhoogt de creativiteit, lost geen problemen op

Hoe dan ook, kunstmatige intelligentie is een uiterst krachtig hulpmiddel en uiteindelijk onvermijdelijk, benadrukt Candelon in een interview met The Journal.

“Er is een beroemd citaat dat zegt dat mensen niet zullen worden vervangen door kunstmatige intelligentie, maar door mensen die kunstmatige intelligentie gebruiken”, zegt hij.

Het onderzoek toont aan dat data met generatieve AI nog belangrijker zullen worden op de werkvloer, waardoor mensen gedwongen worden hun manier van werken te heroverwegen en opnieuw na te denken over de manier waarop mensen omgaan met AI.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *