0

Hier is een mysterieus bedrijf met een waardering van $5,5 miljard. “Vertrouwelijke overeenkomsten met bedrijven”

Na de laatste financieringsronde kan de startup Cohere bogen op een waardering van meer dan $5,5 miljard. Hoewel het al lange tijd een “eenhoorn” is, is het geen bedrijf dat zo bekend is als OpenAI, Mistral of Anthropic. “We werken samen met bedrijven en ontwikkelen op maat gemaakte AI-modellen voor specifieke klanten,” zegt Aidan Gomez, medeoprichter van Cohere.

Hier is een mysterieus bedrijf met een waardering van $5,5 miljard. "Vertrouwelijke overeenkomsten met bedrijven"

De Canadese startup Cohere behoort momenteel tot de meest gewaardeerde bedrijven in de kunstmatige intelligentiesector en is een van de grootste startups in Canada. Ondanks de hoge waardering werkt het voornamelijk achter de schermen en is er zelden publiekelijke informatie beschikbaar. Het bedrijf heeft geen consumentenapplicatie, zoals een chatbot of een tool voor het genereren van afbeeldingen of korte YouTube-video’s. Het verschijnt zelden in ranglijsten van AI-systemen, en als dat al het geval is, is het vaak minder populair.

Wat doet Cohere precies? Het ontwikkelt grote taalmodellen (LLM) voor andere bedrijven. LLM’s zijn gespecialiseerde softwaretools voor het trainen van AI op enorme datasets, waarmee tekst en afbeeldingen kunnen worden geanalyseerd. De LLM’s die Cohere ontwikkelt, worden afgestemd op de specifieke behoeften van zijn zakelijke klanten. Deze bedrijven delen hun gegevens, geven aan welke soort AI ze willen ontwikkelen en implementeren, en Cohere gaat daarmee aan de slag. Zoals verwacht zijn deze op maat gemaakte systemen niet beschikbaar voor anderen, en worden de gegevens van bedrijven uitsluitend voor dit doel gebruikt – niemand anders krijgt toegang. Privacy en vertrouwelijkheid zijn gegarandeerd.

Cohere brengt zijn eigen AI-oplossingen naar de markt

Veel bedrijven implementeren hun eigen AI-oplossingen, vaak gebaseerd op Cohere-technologie. Notion, een populaire tool voor project- en taakbeheer, heeft bijvoorbeeld AI-functies geïntroduceerd die in samenwerking met Cohere zijn ontwikkeld. Ook technologiebedrijf Oracle beschikt over tools die zijn gebouwd op basis van de expertise van de Canadese startup. Bedrijven die generatieve AI-functies aan hun product willen toevoegen, of een geheel nieuw product willen ontwikkelen, wenden zich vaak tot Cohere.

Onder de investeerders van Cohere bevinden zich veel bekende merken, zoals Cisco Systems, de Japanse gigant Fujitsu, en chipfabrikanten AMD en Nvidia, evenals het pensioenfonds PSP Investments. In totaal heeft de startup al $970 miljoen opgehaald bij investeerders.

Wat Cohere onderscheidt, is dat het zijn LLM’s volledig vanaf nul opbouwt. Het bedrijf gebruikt geen tools of technologieën van anderen om deze aan te passen aan de behoeften van bedrijven. Cohere benadert elke klant individueel en creëert AI-oplossingen die specifiek zijn afgestemd op wat ze nodig hebben – zonder extra functies waarvoor ze niet zouden willen betalen.

Nick Frosst, medeoprichter van Cohere, benadrukt dat het bedrijf niet probeert te concurreren met giganten zoals OpenAI. Het heeft geen plannen om AGI (Artificial General Intelligence) te ontwikkelen, die in theorie beter zou kunnen presteren dan mensen op alle gebieden. De startup richt zich op één doel: het ontwikkelen van praktische AI-tools die bedrijven helpen efficiënter te werken. “Onze AI-modellen zijn ontworpen om effectief te werken binnen een bepaalde onderneming en om echte problemen op te lossen die aansluiten op specifieke behoeften,” zegt Frosst.

Hier is een mysterieus bedrijf met een waardering van $5,5 miljard. "Vertrouwelijke overeenkomsten met bedrijven"

Sterren uit de techwereld staan achter het project

Voordat hij Cohere oprichtte, werkte Nick Frosst in het Google-laboratorium, waar hij onderzoek deed naar de effectiviteit van AI-modellen. Zijn werk droeg bij aan het toegankelijker maken van geavanceerde AI-technologie voor een breder publiek.

Ivan Zhang, een andere medeoprichter van Cohere, richtte eerder de onafhankelijke onderzoeksgroep FOR.ai op. Hij is AI-ingenieur, gespecialiseerd in machine learning-modellen en deels ook in biotechnologie. Hij studeerde aan de Universiteit van Toronto, maar stopte om zich volledig op de ontwikkeling van Cohere te richten.

Aidan Gomez, de derde medeoprichter en CEO van Cohere, is een Brits-Canadese computerwetenschapper en ondernemer. Hij is wellicht de bekendste van de drie, mede dankzij zijn invloedrijke wetenschappelijke publicatie “Attention Is All You Need,” waarin hij meeschreef aan de introductie van de transformerarchitectuur. Deze heeft geleid tot belangrijke veranderingen in de natuurlijke taalverwerking en de ontwikkeling van modellen zoals ChatGPT. Transformers zijn deep learning-modellen die efficiëntere en nauwkeurigere training van taalmodellen mogelijk maken. Een belangrijk onderdeel van de transformer is het “attention-mechanisme”, dat bepaalt hoe relevant elk deel van een reeks is in relatie tot andere delen, waardoor het model de context globaal en dynamischer kan begrijpen.

Voordat hij Cohere oprichtte, werkte Gomez als onderzoeker bij Google Brain. Hij wordt beschouwd als een zeer belangrijke figuur in de AI-wereld en werd in 2023 opgenomen in de Time-lijst van de top 100 invloedrijkste personen in de AI-sector vanwege zijn bijdragen aan de ontwikkeling van deze industrie.

Hier is een mysterieus bedrijf met een waardering van $5,5 miljard. "Vertrouwelijke overeenkomsten met bedrijven"

Samen bouwden de drie specialisten relatief snel een start-up op die zeer nuttig bleek te zijn voor zakelijke klanten. Het bedrijf werd in 2019 opgericht en heeft nu al een waardering van miljarden dollars. Cohere groeit in een rap tempo. Momenteel heeft het bedrijf ongeveer 250 medewerkers in dienst en is van plan dit aantal dit jaar nog te verdubbelen. Wat de omzet betreft, behaalde het in 2023 ongeveer 13 miljoen dollar, terwijl het bedrijf tegen eind maart van dit jaar al 35 miljoen dollar had gegenereerd. De interesse in hun diensten blijft voortdurend toenemen.

De klanten van Cohere bestaan over het algemeen uit grote technologiebedrijven, banken, e-commerceplatforms en verzekeraars. Er zijn ook nichetoepassingen, zoals een luxemerk dat de kunstmatige intelligentie van Cohere gebruikt voor een virtuele boodschappenservice die gepersonaliseerde aanbevelingen biedt aan consumenten.

Op dit moment ziet het bedrijf geen uitdagingen die het niet kan overwinnen en is het actief op zoek naar AI-specialisten om zich bij het team aan te sluiten.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *